Wednesday, November 28, 2012

MENUJU MUSLIM SEJATI MELALUI IBADAH SUNAT


Tazkirah pagi 29 Nov 2012, disampaikan oleh Ustazah Hamidah Abdul Aziz.

Dalam kehidupan kita, sebenarnya banyak idadah sunat yang boleh dilakukan untuk menjadikan kita dekat dengan Allah. Antaranya ialah dengan menunaikan solat sunat rawatib, iaitu sembahyang sunat sebelum dan selepas kita menunaikan sembahyang fardhu setiap hari. Banyak solat rawatib yang dikerjakan oleh Rasulullah semasa hayat Baginda saw. Antara solat sunat rawatib yang muakkad yang dituntut kita mengerjakannya iala;
  1. Solat 4 rakaat sebelum dan selepas solat fardhu zohor
  2. Solat sunat selepas sembahyang fardhu maghrib
  3. Solat sunat selepas  sembahyang fardhu isyak
Sesungguhnya banyak sekali diterangkan tentang faedah kepada orang yang rajin menunaikan sembahyang sunat ini. Kelebihan sembahyang  sunat banyak disebut dalam  hadis-hadis Nabi saw, anataranya ialah,
  1. "Barang siapa yang solat empat rakaat sebelum zohor dan empat rakaat selepas zohor, Allah haramkan tubuh badannya daripada api neraka."
  2. "Orang yang sentiasa solat sunat, Allah sentiasa merahmati kehidupannya"
  3. "Sesungguhnya Allah akan menjadikan rumah orang-orang yang sentiasa solat sunat itu, rumah yang sentiasa mendapat kebaikan."
  4. "Dengan solat sunat yang didirikan, Allah akan jadikannya  cahaya di rumah itu, maka Allah akan tanamkan cahaya keimanan dalam rumah tersebut."
  5. "Dengan sembahyang sunat yang didirikan, Allah akan mengangkat satu darjat bagi orang itu, dan akan diampunkan satu dosanya pula."
  6. "Rasulullah sangat suka solat fajar, sesungguhnya solat dua rakaat sunat fajar itu, lebih baik daripada dunia dan seluruh isinya, dan Allah ampunkan dosanya walaupun sebesar buih.  
Dengan segala kelebihan yang dimaklumkan kepada kita melalui hadis Nabi saw, marilah kita sama-sama merebut peluang keemasan itu. Mudah-mudahan akan memberi manafaat di dunia dan di akhirat sana, insya-Allah

No comments:

Post a Comment