Saturday, December 1, 2012

MARI MENGHAYATI KE MANA KITA ....


Tazkirah pagi,  2 Dis 2012. (Surah Attakaathur)

Surah ini bermaksud memperbanyak yakni berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya harta benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh. Allah telah menegur manusia yang telah dilalaikan dengan nikmat kehidupan yang tersebut di atas, sehingga kurang mengerjakan amal bakti, sepanjang meniti kehidupan di dunia yang sementarai ini. Allah telah menegaskan, supaya manusia jangan sekali-kali bersikap demikain, kerana nanti kamu akan mengetahui kelak akibat yang buruk semasa hendak mati dan selepas kita dimatikan. 

Kita diingatkan lagi, demi sesungguhnya kalau kita mengetahui apa yang akan kita hadapi nanti, tentulah kita akan mengerjakan perkara- perkara yang baik-baik belaka, yang dituntut oleh Allah dan Rasul, dan yang memberi kebaikan sesama manusia; sudah tentulah kita akan mengerjakan perkara-perkara yang akan menjadi bekalan kita di akhirat nanti.

Allah menegaskan lagi, orang mukmin akan ditanya tentang nikmat-nikmat di dunia, kerana Allah akan memberikan kemuliaan kepada mereka, disebabkan mereka telah bersyukur, dengan menggunakan segala nikmat yang dikurniakan untuk perkara-perkara yang diredhai Allah.

Sebaliknya orang-orang kafir juga tidak terlepas akan ditanya tentang nikmat-nikmat itu, kerana Allah akan memberikan balasan untuk segala kejahatan dan kehinaan yang dilakukan, kerana mereka telah menyalahgunakan nikmat pemberian Allah kepada perkar-perkara yang dimurkai, kerana menidakkan suruhan Allah.

Mudah-mudahan kita akan mengambil iktibar untuk memperbanyakkan amalan dalam kehidupan kita. Sesungguhnya terlalu banyak nikmat yang diberikan kepada kita semasa hidup. Marilah kita sama-sama menggunakan semua nikmat itu ke jalan Allah, dalam apa saja yang kita lakukan, walau siapa pun kita dan di mana kita berada. Mudah-mudahan ia akan menjadikan kita memperoleh keberkatan di dunia, lebib-lebih lagi di akhirat sana.

No comments:

Post a Comment