Tuesday, December 4, 2012

IBADAH AHLI SYURGA


Tazkirah pagi 5 Dis. 2012, oleh Puan Yunizah Muda.

Terdapat suatu kisah sahabat yang boleh memberikan panduan dan pengajaran kepada kita, supaya  menjadi amalan untuk bekalan kita yang dapat dibawa pulang mengadap Allah azzawajalla nanti. Anas radhiallahuanhu, pernah bercerita bahawa Nabi saw. pernah bersabda, 
" Sebentar lagi akan muncul seorang lelaki penghuni syurga."
Anas mendengar Nabi mengulang sabda Baginda selama tiga hari berturut-turut. Jadi dia telah mencari helah untuk dapat bersama dengan lelaki tersebut di rumahnya. Setelah tiga hari Anas dapati lelaki itu beribadat seperti biasa dan tiada pun  ibadat yang sangat istimewa dan amalan yang berbeza daripada yang dikerjakan oleh sahabat yang lain, sehingga Nabi menjanjikan syurga kepadanya.

Setelah didapati tiada sebarang keistimewaan, Anas memberitahu perkara sebenarnya, bahawa dia menumpang di rumah lelaki itu untuk melihat apa ibadatnya yang istimewa, sehingga Nabi menjanjikan syurga kepadanya.  Lelaki itu memberitahu Anas,
"Demi Allah, sebenarnya amalku tidaklah sehebat mana, tapi apa yang aku pasti, aku tidak pernah simpan niat buruk terhadap sesama Islam. Dan aku tidak pernah simpan rasa dengki, dan rasa syak wasangka terhadap kebaikan yang diberikan oleh mereka."

Jadi kesimpulannya marilah kita turut sama menjaga ibadat kita dan menjaga hati kita supaya bersih daripada perasaan buruk dan perasaan hasad dengki, yang boleh menghakis pahala ibadat yang kita kerjakan setiap hati. Dengan itu  mudah-mudahan Allah akan memberikan pahala   untuk keberkatan hidup di dunia dan kehidupan di akhirat sana, insyaa-Allah.

No comments:

Post a Comment