Wednesday, December 5, 2012

ATASI RASA RENDAH DIRI


Tazkirah pagi 6 Dis 2012, disampaikan oleh Puan Nor Afiza Salleh.
Berikut dicadangkan cara-cara untuk mengatasi perasaan rendah diri  dalam diri kita untuk dikongsi bersama, yang dipetik daripada majalah Solusi;
  1. Lupakan kekurangan diri kita dan jadikan kekurangan kita sebagai kelebihan, supaya kita tidak merasa tidak selesa dengan segala kekurangan yang ada.
  2. Luaskan pergaulan kita supaya kita dapat belajar berkomunikasi, belajar berhadapan dengan orang yang boleh membantu kita, supaya dapat mengurangkan rasa malu dan rendah diri.
  3. Rajin bertanya, dan ambil inisiatif memulakan perbualan, jangan sekali-kali khuatir orang tidak akan menjawab soalan kita.
  4. Ambil perhatian kepada penampilan diri kita supaya sempurna dan rapi seperti pakaian, aksesori dll.
  5. Sentiasa cuba bersikap tenang, kerana kesalahan utama menyebabkan rasa rendah diri ialah kerana kita kurang dapat mengawal diri.
  6. Singkirkan imaginasi negatif kerana selalunya orang kurang memberikan perhatian kepada perkara-perkara yang remeh temeh.
  7. Cuba sesuatu yang baru dalam kehidupan, kita pasti boleh melakukan apa saja yang kita fikirkan boleh.
Selamat mencuba, supaya dengan berkurangnya rasa rendah diri, kita akan dapat memajukan lagi diri kita, keluarga kita, organisasi kita dan bangsa serta agama kita. Dengan itu kita akan menjadi orang yang berdaya maju insyaa-Allah.

No comments:

Post a Comment