Sunday, November 11, 2012

INDAHNYA ETIKA


Tazkiarah pagi 11 November 2013

Ramai orang bercakap pasal etika. Tapi sejauh manakah kefahamannya? Dalam bahasa yang mudah etika kerja maknanya tingkah laku atau peranagai di tempat kerja. Kenapakah Etika Kerja diadakan? Tidak lain objektifnya ialah untuk: 
  1. menanamkan sifat positif dan menghapuskan sifat negatif untuk mempertingkatkan kualiti kerja penjawat awam
  2. meningkatkan disiplin diri untuk memberikan perkhidmatan cemerlang kepada pelanggan
  3. memberikan sumbangan positif kepada negara

Bagaimanakah objektif itu dapat dicapai dalam sebuah organisasi? Maka terasnya atau landasannya ialah:

  1. berazam meninggikan perkhidmatan dan mengikis sifat mementingkan diri sendiri
  2. berkhidmat dengan penuh muhibbah dan  kemesraaan
  3. bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat
  4. bekerjasam membanteras kelemahan
  5. berpegang teguh kepada agama

Jika semua orang memahami bagaimana mewujudkan  tingkah laku di tempat kerja, maka sudah pastilah masyarakat akan lebih hormat kepada orang kerja kerajaan. Sekarang ini menurut CEUPACS lebih kurang 18,000 penjawat awam malas bekerja. Sebenarnya sifat malas, ponteng, curi tulang, buat kerja sambilan, dan hilang waktu pejabat adalah ceminan kepada kejahilan. 

Ramai masih belum faham kerja itu adalah ibadah, maka kenapa perlu dirosakkan ibadah kita dengan perkara yang tidak dibenarkan sehingga menjadikan ibadah tidak diterima Allah? Sepatutnya kita berlumba-lumba membuat kerja sebaik mungkin, seperti kita berlumba-lumba mengerjakan ibadah untuk mendapat pahala sebanyak mungkin. Jadi marilah kita hayati objektif Etika Kerja . Marilah kita sama-sama  mengamalkan sifat positif dan menghapukan sifat negatif. Marilah kita sama-sama meningkatkan disiplin diri dan bekerja dengan sungguh-sungguh, Semoga dengan bekerja keras kita dapat memberikan sumbangan untuk memajukan negara kita sebaiknya. 

Semasa kita bekerja pula, hendaklah kita berazam meninggikan perkhidmatan kita dan janganlah kita mementingkan diri sendiri. Untuk itu marilah kita bekerja dengan penuh kemesraan  dan melaksanakan  semua tugas  dengan membanteras kelemahan untuk memajukan pemikiran rakyat, kerana kita berpegang teguh kepada agama yang menyeru kita melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Hanya dengan matlamat yang betul dan berada di  landasan yang betul, barulah mutu kerja kita berkualiti dan barulah kerja kita menjadi ibadat yang boleh membawa keberkatan di dunia dan di akhirat

No comments:

Post a Comment