Sunday, November 11, 2012

MENGAWAL NAFSU


Tazkirah pagi 12 Nov 2012...

Nafsu adalah salah satu nikmat yang Allah beri kepada manusia, tapi ia perlu dididik, dan kita perlu berusaha mendidiknya, dan mesti beri perhatian yang sepenuhnya, supaya kita jadi insan yang beriman. Kita mesti cari jalan supaya dapat tundukkan nafsu supaya nafsu dapat tunduk kepada  Allah. Untuk itu kita perlulah mengenal tiga jenis nafsu: ammarah, lawwamah dan mutmainnah.

Perlu kita tahu, nafsu ammarah ialah nafsu yang sama sekali tidak suka kepada perkara-perkara yang diredhai Allah. Ia akan mendorong dan mengajak kita untuk melakukan perkara yang tidak diizinkan Allah. Jadi sebagai manusia marilah kita sama-sama berjihad untuk melawan nafsu ammarah ini supaya kita dijauhi dari kemungkaran Allah. Apatah lagi apabila kita bekerja dalam satu pasukan kita patut sedar perkara-perkara larangan di tempat kerja, supaya dapat bekerja dengan sungguh-sungguh badan kemajuan di tempat kerja. 

Di samping itu nafsu yang kedua pula ialah nafsu lawwamah. Nafsu ini serba boleh, ia mendorong kita melakukan kebaikan dan ia juga tidak menghalang kita daripada melakukan kejahatan. Maknanya Yang Allah suka pun dia buat dan yang Allah tidak suka pun dia buat juga. Inilah cabaran kepada kita kerana kalau kita tidak bersungguh-sungguh melawan nafsu lawwamah ini maka kita akan terjerumus melakukan perkara mungkar tanpa kita sedari, kerana kita akan sentiasa mencari alasan untuk menghalalkan perkara yang dilarang. Tambah-tambah lagi di tempat kerja, kalau kita tidak menegur perkara-perkara buruk,  sudah tentulah sebuah oraganisasi tidak akan berjaya,  kerana ada unsur-unsur negatif, timbul dari nafsu lawwamah, yang tidak kita sedari. Untuk kemajuan sesebuah oraganisasi maka semua anggotanya mesti bersatu menentang keburukan, kerana kita sudah pun berjaya melakuakan kebaikan dengan melaksanakan tugas sebaik mungkin.

Akhir sekali jika kita berjaya menentang kedua-dua nafsu di atas, barulah kita akan berjaya memiliki nafsu yang ketiga iaitu nafsu Mutmainnah. Nafsu ini ialah nafsu yang tenang, nafsu yang baik, dan nafsu yang sentiasa mengharapkan redha Allah. Ia tidak langsung berminat kepada perkara-perkara keburukan, dan benci dengan perkara yang dimurkai Allah. Semoga kita semua berjihad untuk memupuk nafsu mutmainnah. Dan jika di tempat kerja semua orang berjihad ke arah nafsu ini, maka akan wujudlah kekuatan dan kejayaan sesebuah oraganisasi yang akhirnya akan membawa kemajuan kepada negara yang tercinta ini.



No comments:

Post a Comment