Thursday, June 30, 2011

Day 4 - 17 Mac 2009 - JALAN-JALAN KE NAGOYA (3)

Letih berjalan kami bergerak keluar untuk menunggu bas, menuju ke satu lagi destinasi. Sedang menuggu bas, Di pintu masuk kelihatan sekumpulan pelukis sedang melakar lukisan – melukis suasana nyaman pemandangan taman bunga, binaan pintu gerbang dan hiasan pintu masuk. Dari perbualan, rupanya mereka adalah sekumpulan pelajar universiti dibimbing oleh pensyarah untuk melukis. Orang Jepun memang suka buat sesuatu secara hands-on. Agaknya sebab itulah mereka maju kerana membuat sesuatu dengan penuh minat dan bersungguh-sungguh.

Bas tiba tepat pada waktu yang tertera dalam jadual. Perlanan memakan masa dalam lima belas minit. Tapi zohor sudah lanjut. Kami sudah buat keputusan untuk jamak takkhir, tapi masih belum jumpa tempat yang sesuai. Sampai di Telecom Tower, satu tempat menarik juga di tengah kota Nagoya, kami sangat teruja melihat kapal angkasa gergasi setinggi 15 meter di udara yang megah. Di atasnya terdapat kolam besar dan air terjun. Tempat unik begini memang dikunjungi ramai pelancong dari dalam dan luar negara. Sangat menarik bersiar-siar menghirup udara nyaman awal musim luruh di sini, kerana udaranya yang segar, mungkin kerana kehadiran sebuah kolam dan tempat bersiar-siar setinggi 15 meter di udara. Kami tidak lama di sini kerana mengejar masa yang kian suntuk kerana asar di Jepun sangat singkat. Di tingkat bawah sedang berlasung pameran seramik, bunga dan kraf. Kami hanya meninjau dari atas kerana takut terlepas bas yang dijangka tiba dalam beberapa minit lagi. Angin petang sudah mula kuat menjadikan kami makin terasa amat sejuk semasa menunggu bas.

Akhirnya bas sampai membawa kami terus ke Noritake Garden, tempat terakhir yang kami kunjungi. Oleh kerana sudah petang sangat, tempat yang luas ini tidak ramai pengujung, Cuma tiga keluarga sahaja berada di showroom Noritake yang sangat besar sebesar pasaraya setingkat. kami bergegas ke bilik air utuk ambil wudhu dan sembahyang jamak zohor dan asar yang sudah kesuntukan masa. Niat di hati nak sembahyang di sudut mana-mana yang sesuai di dalam pasaraya itu. Tapi alangkah seronoknya kerana kami boleh sembahyang di tempat orang bersolek yang sangat bersih, cantik dan mewah. Syukur alhamdulillah, surau di malaysia tak ada yang secantik dan seselesa begitu. Memang malu sangat dengan orang Jepun, kalah awal-awal lagi dari sudut kebersihan. Syukur kami selesai sembahyang, barulah tenang dan selesa untuk meneruskan perjalanan dan apa-apa juga aktiviti lagi. Yang terakhir kami shopping noritake. Seronoknya dapat beli noritake dengan harga yang affordable berbanding harga di Malaysia yang takut nak sebut. Mudah juga urusan membawa baliknya ke rumah angah kerana boleh dipos dengan selamat dan cepat, dan ikut masa pilihan kita, jadi kami tak payah membawa bungkusan yang berat menaiki bas dan shin kan sen.

Dah lega dapat sembahyang, dapat shopping kami pun menunggu bas untuk balik ke Nagoya Cental. Hari sudah semakin nak gelap. Kami tengok jadual bas, alangkah frustnya kami kerana bas terakhir di Noritake Garden ialah jam 6.00 petang. Kami sudah terlepas bas city tour terakhir kerana lewat 15 minit. Semua ketawa kerana tidak melihat jadual dan tidak sedar perkara itu. Kami pun mengambil bas biasa ke stesen, kenalah bayar tambah lagi. Tapi kami semua rasa berbaloi kerana dapat menikmati kota Nagoya hingga matahari terbenam. Kami berada di atas shin kan sen dengan sangat letih. Sepanjang perjalanan semua tertidur dengan nyenyaknya buat seketika. Kemudian kami tukar keretapi di Toyohashi Central untuk ke Takashi, dan terus balik ke Erume Hall, Sanbongi. Oleh kerana sejuk kami lapar nasi jadi terpaksalah supper nasi sebelum tidur.

No comments:

Post a Comment