Tuesday, June 28, 2011

Day 3 – 16 Mac 2009 – SHOPPING DI HAMAMATSU

Lebih kurang jam 10.30 pagi kami bertolak ke Hamam
atsu – sebuah bandar dalam negeri Shizuoka. Berpandukan google map, kami akan menggunakan jalan bernombor 31 dari rumah, kemudian terus masuk ke jalan nombor 1 untuk sampai ke Shizuoka. Perjalanan sangat mudah kerana berpandukan peta dari internet yang sangat up-to-date, dan dijangka memakan masa lebih kurang 40 minit perjalanan. Dari rumah selepas meninggalkan bandar Toyohashi kami seolah-olah menuju ke kawasan berhampiran bukit yang menghijau. Selepas itu apabila memasuki lebuhraya nombor 1, nampaknya lebuhraya selari dengan laluan keretapi JR Lines, kerana sesekali dapat dilihat keretapi laju shin kas sen itu, meninggalkan kami sekelip mata, dan kadang-kadang keretapi biasa berlumba-lumba dengan kami ke destinasi yang entah ke mana. Kawasan berbukit-bukit berada di sebelah kiri kami, sejauh lebih kurang 4 kilometer. Di kaki bukit kelihatan kawasan perumahan yang berselang-seli dengan ladang tanaman yang menghijau. Sangat jelas kelihatan satu kelompok rumah lebih kurang 10 buah, dengan satu kawasan ladang. Kadang-kadang kelihatan pohon-pohon hutan yang mengindahkan lagi suasana sepanjang perjalanan kami.

Oleh kerana musim sejuk kami tidak membuka alat penghawa dingin sebaliknya menikmati angin dingin dari luar, sepanjang perjalanan. Kereta pun tidak dipandu laju, semua kenderaan kelihatan tidak tergesa-gesa, lebih kurang 90 KM sejam. Rupanya pemikiran rakyat negara maju memang sangat patuh kepada undang-undang. Menurut angah ada satu saja kamera CCTV di lebuhraya itu terpasang di tengah jalan, tapi pemandu tidak pun melanggar undang-undang jalan raya dan lalulintas – sangat selamat berada di jalan raya di Jepun.

Jalan raya yang dilengkapi cctv di tengah jalan

Kalau berlaku sebarang kesalahan di jalan raya lesen memandu akan di gantung, bermakna tidak boleh memadu kereta lagi buat beberapa lama – ini sangat ditakuti. Bukan itu saja, kalau langgar lampu kuning akan di beri amaran keras oleh polis. Belum pun disaman tapi sudah terketar-ketar jika terserempak dengan polis. Polis memang sangat ditakuti kerana menguatkuasakan undang-undang. Nampaknya memang sangat berkesan peranan penguatkuasaan undang-undang dalam membentuk sikap masyarakat. Selepas lebih 20 minit di jalanan, perjalanan kami menjadi semakin mengasyikkan apabila kami mula menyusuri jalan di tepi pantai di sebelah kanan kami. Kadang-kadang kelihatan barisan pohon pine yang ditanam sepanjang jalan tepi pantai, sebagai pemecah angin yang kuat. Kelihatan juga di tepi pantai itu ramai orang bermain water surfing dan ada juga melayang di udara bersama belon besar ditarik perahu laju. Aktiviti pantai ini sangat popular kerana angin yang kencang dan udara yang nyaman tapi disinari matahari terik.

Pameran pelbagai jenis makanan Jepun di restoran

Hampir 11.30 kami tiba di Hamamatsu dan kami berlegar-legar di Big Jusco untuk melihat-lihat dan sedikit shopping. Rata-rata juru jual mengucapkan selamat datang berkali-kali – irashai mase - sambil mengangguk sopan. Kebetulan kami mencari satu barang, dan bertanya kepada seorang juru jual, dia berlari-lari anak menunjukkan tempat yang dihajati. Di manapun apabila kita memerlukan perkhidmatan, pelanggan adalah nombor satu, dan diberikan layanan kelas pertama.

Juru jual yang sangat gembira bekerja mementingkan pelanggan

Letak saja barang di kaunter terus diberikan ucapan terima kasih berkali-kali, kerana sudi membeli di gedung tempat dia bekerja mencari rezeki – arigato huzaimas! Bukan main lagi budak-budak tu shopping. Adik beli kasut sukan, dan sepasang untuk alang. Bukan itu saja adik juga beli beg sendeng dan satu untuk alang, tak lupa disambarnya sehelai jaket yang cantik. Angah minta dibelikan sepasang sut seluar dan kot untuk persediaan temuduga kerja bulan Jun nanti.

Menggayakan suit pilihan

Papa ambil kesempatan beli jaket kerana banyak yang elok-elok. Mama lebih suka beli sayuran dan buah-buahan kerana seronok tengok angah makan dengan enjoynya. Mama juga beli ration untuk dua tiga hari kerana nak masak untuk bekal berjalan ke Nagoya dan lain-lain.

Jam 3.15 petang kami bertolak balik ke Toyohashi – sampai di rumah masih sempat sembahyang jamak zohor dan Asar. Cuaca sangat selesa – angin sepoi-sepoi bahasa – angin musim sejuk yang terakhir dalam menuju musim bunga, kadang-kadang ok, kadang–kadang tak ok – tapi memang nice weather hari ni.

Kami masak dan makan tengah hari agak lewat tapi sangat berselera – sayuran yang segar, dan buah-buahan yang enak. Angah sangat seronok kerana boleh makan masakan mak seperti di rumah dan makan banyak buah-buahan yang tidak mampu dibelinya jika tiada kami. Kasihan itulah cabaran berlajar di luar negara – semua perbelanjaan mesti dihitung betul-betul supaya mencukupi, jadi benda yang mewah seperti buah-buahan kalau boleh dielakkan – beli yang perlu sahaja. Petang kami rehat sambil buat persiapan untuk melawat Nagoya esoknya. Untuk itu malamnya kami buat keputusan makan di luar, makanan Jepun shushi......

Makan malam di kedai shushi , sedang memilih sushi untuk dipesan

Sushi yang dipesan sudah sampai, dihantar shin kan sen

Malam sampailah hajat angah untuk bawa kami ke kedai sushi. Restoran sushi sangat moden – order pun pakai touch screen komputer, terus dihantar oleh shin kan sen mini kepada kami dalam beberapa minit. Malangnya mama dan papa hanya makan tiga keping sushi dengan tempura udang. Angah makan berpinggan-pinggan sushi, adik cuba nak ikut makan banyak, tapi tak jalan makan ikan mentah dengan sushi. Last sekali balik rumah makan nasi dengan telur dadar dan sup sayur – jauh lebih sedap dan puas rasanya.