Friday, June 3, 2011

MANISNYA MENJADI GADIS

17 April 2011, Dewan SMKSB
Berada di majlis yang dianjurkan oleh UBK sekolah, fikiran melayang jauh ke masa silam zaman aku remaja, mengimbaukan kenangan silam sewaktu berusia belasan tahun dahulu. Waktu itu tidak pernah kami dengar UBK. Tidak pernah kami remaja perempuan dikumpulkan untuk mendengar ceramah atau apa-apa aktiviti berkaitan kepentingan menjaga kehormatan diri. Seingat aku cuma sekali dalam jangka masa persekolahan, kami dikumpulkan untuk mendengar ceramah khas dari Syarikat Modess, tentang hal yang berkaitan proses perkembangan diri remaja yang memerlukan penggunaan produk jenama Modess dan bagaimana penggunaan dan apa kepentingannya barangan tersebut kepada remaja.

Hari ini, pada pagi ini, sekolah dengan penuh rasa tanggung jawab merasakan perlu memberi penerangan khusus, tentang cabaran dan dugaan semasa berada dalam usia remaja sebagai gadis. Zaman sudah berubah, remaja terdedah dengan pelbagai pancaroba, kerana perkembangan dunia tanpa sempadan. Remaja sudah banyak yang terkeliru, dengan kemajuan media massa, sehingga nilai murni yang berasaskan agama sudah luntur dan kabur. Tambahan pula ibu bapa tidak sempat membimbing pemupukan nilai murni, semasa berhadapan nilai media massa yang tersasar. Maka berlakulah konflik budaya, kekeliruan tatacara dan pengabaian unsur agama.

Hari ini institusi keluarga, barangkali sudah kurang memainkan peranan ke arah pemupukan norma dan nilai hidup beragama. Masih segar dalam ingatan pesan ibu waktu dulu, diingatkan berulang-ulang kali, dengan tidak pernah jemu dan putus asa sehinggalah tamat pengajian di universiti. Jangan lupa sembayang, baca Quran, jaga kehormatan diri, jaga nama baik keluarga, belajar jangan lupa, kawan mesti jaga-jaga dan macam-macam lagi yang diminta supaya tidak lupa sepanjang masa. Yang cantiknya lagi masyarakat menjadi pemangkin pembentukan nilai murni berbudi bahasa. Di luar rumah, kita dijaga oleh mata masyarakat yang menggantikan mata ibu bapa dan keluarga. Jadilah kita waktu dulu remaja yang sentiasa diawasi, remaja yang tahu harga diri di mana pun jua - di rumah atau di luar rumah.

Kerana dunia sudah berubah, dan masalah sosial bertambah, mendepani cabaran itu, maka pada pagi ini dijemputlah Prof. Madya Saedah Abdul Ghani dari USIM, untuk berbicara tentang topik Manisnya Menjadi Gadis. Diharapkan dengan sedikit usaha sekolah memberikan pendedahan berguna ini, akan dapatlah membantu anak-anak remaja menghadapi cabaran, dan memberi hala tuju dan pertunjuk, untuk membentuk modal insan kelas pertama sebagai persediaan menjadi insan cemerlang di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment