Thursday, June 2, 2011

MENUNTUT ILMU


13 April 2011 - Menghadiri kursus dalaman di Hotel Bustani Jitra, pada hari ini, terasa sangat santai dan ringan. Terasa sangat bermakna dan mengesankan. Malangnya cuma 52 orang guru saja yang dapat di bawa, berbanding jumlah guru seramai 85 orang semuanya. Tidak lain bukan pilih kasih , tetapi kemampuan kewangan yang agak terhad, juga arahan berbelanja berhemah dari JPN, dalam era kemelesetan ekonomi sekarang ini. Aku sangat yakin semua yang dibawa akan mendapat manafaat untuk diri sendiri dan juga untuk disebarkan kepada rakan taulan yang tidak dibawa bersama. Mudah-mudahan juga tidak disalahtafsirkan oleh mana-mana guru yang menjadi warga SMKSB, jika tidak sukarlah untuk meneraju kecemerlangan, dan juga untuk meneruskan kecemerlangan, yang sudah lama dibina dengan susah payah oleh semua guru yang sangat cemerlang.

Fasilitator yang dijemput khas ialah En Sudin bin Sarmin, seorang Pensyarah Kaunseling dari Maktab Perguruan Perlis. Berlainan daripada kursus yang pernah dihadiri, kami tidak dibenarkan menulis apa-apa pun. Kami cuma diminta mendengar dan melibatkan diri dalam aktiviti yang diaturkan untuk kami.

Aktiviti pertama ialah mengubah meja ke belakang, dan duduk dalam bulatan besar tanpa meja. Kemudian kami diarahkana bertukar tempat duduk ikut warna baju, sangat mudah dan pantas pula. Selepas bersalaman dengan rakan sebelah kiri dan kanan, kemudian kami diarahkan pula, untuk bertukar tempat duduk kami mengikut umur, bermula dari yang paling tua hinggalah kepada guru yang paling muda. Ini lambat sedikit, kerana kami terpaksa mengenal pasti tahun kelahiran dan tarikhnya juga. Tapi setelah berjaya dilaksanakan, macam-macam perasaan yang dapat dirasakan, dan kami menjadi lebih tahu siapa yang sebenarnya yang lebih tua atau lebih muda dengan sangat pasti. Kepastian itu menjadikan kami lebih kenal, lebih tahu dan lebih realistik. Ada yang ketawa tak kering gusi kerana tersedar, telah sekian lama membuat kesilapan, kesilapan kerana tidak pernah tahu dan tidak pernah sempat mengambil tahu. Oleh kerana itu ada yang tua memanggil kakak kepada yang lebih muda, kerana beranggapan atau tersilap membuat persepsi sehingga yang tua terasa dia lebih muda, dan yang muda pula mengakui ketuaannya.

Semuanya kerana salah tafsiran, dan salah tanggapan, sehingga yang salah dirasakan benar. Dan oleh kerana tidak usul periksa maka berlarutanlah perkara yang salah itu sebagai benar. Cuba bayangkan jika sebaliknya, yang betul dikatakan salah, dan yang salah itu menjadi kefahaman yang diterima pakai, sebagai betul, apa akan jadi? Sudah tentu akan menimbulkan konflik yang parah, dan akan menimbulkan perpecahan, seterusnya akan boleh menimbulkan porak poranda dalam organisasi. Jika ini berlaku di sekolah maka sudah tentulah, sukar untuk warga sekolah iaitu guru-guru, untuk bergabung tenaga memajukan kurikulum, memantapkan sahsiah pelajar, dan meningkatkan pencapaian cemerlang kokurikulum sekolah.

Kesimpulannya walaupun aktiviti pertama kursus ini sangat santai dan mudah, tapi yang tersiratnya, sangat besar, yang perlu difahami oleh guru sangat mendalam ertinya, dan impaknya memerlukan pemikiran tinggi guru dan tafsiran guru yang betul. Jika sebaliknya jika ada guru yang berkata, bahawa kursus yang mahal ini tidak berbaloi, atau kursus ini membazir, dan tidak bagus, maka itu semata-mata kerana kedangkalan dan kecetekan pemikiran guru itu, sehingga tidak berupaya mentafsir suatu yang tersirat dengan tepat dan betul. Sama-samalah kita fikir-fikirkan .......


No comments:

Post a Comment