Friday, June 3, 2011

MENUNTUT ILMU 2



13 April 2011, Bustani Hotel Jitra - sambungan cerita kursus dalaman....

Aktiviti pertama sebagai ice-breaking memang sangat berjaya dan berkesan. Ternyata dalam kesibukan bekerja, tidak sempat kami mengenali dengan dekat antara satu sama lain. Warga SMKSB memang sangat komited, jadi dalam keghairahan mementingkan kecemerlangan pelajar, maka masing-masing tidak sempat memberi perhatian kepada perkara lain, waima hal-hal kawan-kawan sekalipun. Jadi elok sangatlah kursus ini, memberikan kami banyak ruang untuk mengenali satu sama lain dengan lebih dekat.

Aktiviti kedua, selepas bertukar tempat duduk entah kali ke berapa, kami diminta menceritakan kepada kawan di sebelah, tentang orang yang paling disayangi dalam hidup. Maka duduklah kami bercerita tentang perkara itu. Walaupun sekejap dapatlah kami mengetahui serba sedikit tentang rakan yang sebelum ini tidak pernah pun kami berpeluang mengetahuinya. Selesai menemuramah rakan masing-masing, kami berkongsi cerita itu pula, apabila beberapa orang telah diminta oleh penceramah ke depan untuk menyampaikan cerita tentang kawan kita itu.

Kesimpulannya dalam masa yang singkat kami dapat mengenali ramai daripada kawan-kawan yang sebelum ini, tidak pernah pun kami berpeluang mendengar cerita itu. Menghayati cerita-cerita rakan, menjadikan kami lebih sedar tentang banyak perkara - pemikiran, pembawaan, sifat, tingkah laku, kepercayaan, peribadi dan macam-macam lagi yang berkaitan dengan diri rakan yang ditemu ramah. Mendengar cerita-cerita itu menjadikan kami lebih faham tentang peribadi seseorang itu, dan lebih kenal diri seseorang itu. Sebelumnya rasa seperti sudah kenal, tapi sekarang lebih terang dan nyata, dan lebih jelas kenapa seseorang itu bersifat seperti yang dilihat, dalam pergaulan semasa menjalankan tugas. Kefahaman itu amat membantu dalam melaksanakan tugas seharian supaya lebih mudah dan berkesan. Ini disebut juga sebagai jurang komunikasi - jika dalam melaksanakan tugas kurang jurang ini, maka lebih mudahlah melaksanakan tugas walaupun seberat mana, walaupun sesukar mana............

No comments:

Post a Comment