Friday, June 3, 2011

MENUNTUT ILMU 3

13 April 2011, Bustani Hotel Jitra - sambungan cerita kursus dalaman......

Aktiviti lain yang dibuat ialah menulis surat. Surat yang pertama ditulis kepada seorang guru yang namanya telah dipilih melalui cabutan undi. Penerima surat tidak tahu, siapa penulis surat yang diberikan. Masing-masing pun tekunlah menulis surat yang hendak disampaikan kepada guru yang terpilih. Isi surat ini, bebas, dan boleh tulis apa saja yang ingin disampaikan secara khusus dan tidak akan dikongsikan bersama peserta kursus lain, kerana ia khusus untuk seseorang itu saja. Surat yang kedua pula, perlu dituliskan harapan, permintaan atau apa saja yang diharapkan, kepada orang yang sama.

Barang kali ini bertujuan untuk seseorang meluahkan perasaannya kepada seseorang yang sebelum ini, tidak pernah diberi peluang untuk berbuat demikian. Barangkali melalui cara ini akan terlerailah sedikit bebanan perasaan yang tidak pernah terungkapkan. Barangkali ini memberi peluang untuk seseorang meluahkan perasaannya dengan tidak perlu berselindung atau menjaga hati sesiapa lagi. Bukan mudah untuk memberitahu sesuatu yang tidak elok, atau sesuatu yang tidak kita sukai kepada seseorang, tapi melalui tulisan di dalam sepucuk surat, perkara ini tidak sukar untuk dilakukan. Barangkali juga dengan cara ini akan terlerai segala kekusutan yang selama ini membebani fikiran seseorang.

Mudah-mudahan aktiviti ini juga boleh membantu menenangkan perasaan orang yang sudah lama tertekan, terkilan dan memendam rasa. Kalaulah peluang ini dapat digunakan sepenuhnya, sudah tentulah semua orang akan berasa lebih lega......




No comments:

Post a Comment