Wednesday, March 31, 2021

TERIMA KASIH KAKAK

Tanggal 1 Mac 2021, baibik dihantar balik ke Indon. Katanya mak dia sakit. Dia perlu balik untuk jaga maknya. Aku tak sampai hati jadi aku uruskan dia balik untuk jaga maknya yang sakit. Untuk balik musim-musim covid ni, macam-macam perlu diuruskan. Dapatkan permohonan pulang dari Imigresen, beli tiket ke Jakarta, buat  swarp test covid  di makmal dan akhir sekali  hantar dia  ke KLIA untuk penerbangan ke Jakarta. Semoga semua kesusahan yang ku alami dapat Allah bantu aku. Aku berkorban untuk membantu kesusahan orang, mudah-mudahan Allah redha. Mudah-mudahan Allah bantu kesusahan aku nanti. Tak ada bibik membantu menjaga mak, aku memang akan susah. Tapi membantu orang untuk balik tengok mak dia juga, suatu pertolongan, barangkali suatu sedekah, insyAllah. 

Hari ini genap sebulan bibik balik. Melihat perbualan whattsup dengan dia, aku rasa aku sebenarnya telah ditipu hidup-hidup. Aku rasa gambar orang sakit yang dia tunjuk pada aku, bukan gambar mak dia. Bila aku tengok betul-betul terasa memang aku dah kena tipu dengan bibik ni. Patutlah orang selalu cakap cerita Indon ni kalau nak balik ja, sebabnya emak sakit, sebab kematian keluarga, dan nsebab anak nak kahwin. Jadi yang terjadi pada aku tidaklah terkecuali.

Ya Allah manusia ni selalu lupa, Engkau maha mengetahui. Begitulah yang terjadi kepada bibik, boleh dia bohong aku hisup-hidup, isssyy, issyyy. Maha suci Allah, Ya Allah Ya Rahman Ya Rahiim, Engkau maha mengetahui. Jika aku teraniaya bantu aku mengatasi masalah aku ini.

Tapi setakat ini ya Allah, aku amat bersyukur apa yang telah Engkau berikan kepada ku. Syukur ya Allah Engkau bukakan hati kakak Yah untuk datang membantu aku setiap hari. Pagi jam 6.30 dia sudah tiba memulakan tugasnya, beri mak susu dan lepas itu gantikan lampin mak dan akhir sekali lapkan mak supaya bersih segar.

Kakak juga basuh semua kain dan baju yang mak pakai. Tilam dan bantal yang terkena kencing juga diuruskan basuh. Jam 9.00 selepas semua kain basuhan dijemur, kakak baru pulang untuk pergi kerja. Semasa dia bersama mak aku sempatlah pergi mengaji di awal pagi mula jam 7.15 hingga 8.15 pada hari Isnin (hadis), Selasa (Tafsir), Rabu (Fiqah) dan Khamis (Bahasa AlQuran). Hari Jumaat, Sabtu dan Ahad aku pergi Taman Rimba berjalan kaki untuk mengeluarkan sedikit peluh. 

Alhamdulillah aku tolong orang, Allah hantarkan kakak Yah menolong aku. Begitulah takdir ketentuan Allah adanya, terima kasih kakak, syukur pada Mu ya Allah, Engkau maha mengetahui apa yang aku alami, sesungguhnya aku serahkan kesusahanku kepadaMu kerana Engkaulah yang maha mengetahui apa sebenarnya perasaanku yang aku rasai.

No comments:

Post a Comment