Wednesday, March 3, 2021

BIBIK WATI

Ya Allah segala puji bagiMu, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Yang Maha Mengetahui lagi Maha Menentukan, Yang maha adil  lagi maha menguruskan; sesungguhnya tiada daya upaya untuk aku melakukan sebarang kebaikan melainkan dengan keizinanMu, dan tiada daya upaya untuk aku melakukan sebarang kejahatan melainkan dengan keizinanMu jua. 

1 Mac 2021, bermulalah era baru untukku. Bibik yang menjaga emak akan pulang ke rumahnya di Bandung. Aku sudah tidak tahan lagi setiap hari minta balik, setiap hari buat cerita ajar aku macam mana nak buat untuk dia dapat balik. Nampak macam bodoh tapi untuk bersedia nak balik, dia ajar aku itu ini, macamlah aku bodoh. Aku biarkan dia, aku buat-buat bodoh. Patutlah kerja banyak tak buat, rupanya dok keja wasap geng dia cari maklumat, nak bagi tau aku, suruh buat itu ini, apa kawan dia buat, bagi dia boleh balik. Dasar tak sedar diri, kaduk naik junjung, aku pun dah mula menyampah dengan karenah dia. Lama-lama aku pun tak tahan. 

Aku uruskan tiket balik Garuda Air. Kemudian buat permohonan hantar balik pembantu rumah dari Imigresen, sekejap saja telah diluluskan. Kemudian buat temu janji dengan Lab Gribbles, untuk buat test covid 19, supaya tidak melebihi 72 jam  pada hari penerbangan. Kemudian beli tiket Malindo ke Kuala Lumpur. Aturkan agar anak- anak dapat menjemput kami di airport. Dapatkan surat rentas negeri dari pejabat Polis dan terbang hantar bibik ke KL. 

Dan 2 Mac hantar bibik ke KLIA untuk dia terbang balik ke rumah dia. Senang hati tak dak lagi orang desak-desak, dah tak tahan dengan karenah orang tak reti-reti bahasa, pergilah balik, kami Allah ada, pasti kami akan ditolongNya. Ya Allah kami serahkan diri kami dengan segala masalah kami kepadaMu, kerana Engkaulah yang maha mengetahui tentang keadaan sebenar kami, dan  bagaimana keadaan kesusahan sebenar  kami. Ya Allah ya baari', kami ini hamba yang banyak dosa, ampuni dosa kami dan redhalah ke atas kami. Lindungi kami dari sebarang mara bahaya dan tolonglah uruskan kami supaya berada dalam pertolongan, rahmat dan hidayahMu in sya Allah. Aamiin.

No comments:

Post a Comment