Monday, March 29, 2021

HANYA KEPADAMU AKU BERSERAH

Sejak emak sakit aku tidak punya siapa-siapa lagi untuk untuk berbicara meluahkan rasa hati yang orang lain tidak faham. Sedihnya aku. Sekarang emaka tidak seperti dulu lagi. Emak tidak faham lagi, dia hanya boleh mendengar tapi dia tidak boleh lagi sembahyang hajat, dia tidak boleh lagi baca yaasin untuk tolong aku. Sekarang mak hanya boleh mendengar, kemudian emak hanya boleh kata aamiin bila aku minta mak doakan apa-apa hajat aku. Alangkah sedihnya melihat mak tenang saja mendengar masalah aku, kesusahan aku, dan macam-macam kegusaran yang aku luahkan. Dia hanya mampu mendengar, alangkah sedihnya, aku sudah tinggal sebatang kara, tanpa siapa-siapa lagi yang dapat merasakan gundah gulananya hati ini.

Dulu kalau ada masalah aku telefon emak, minta emak doakan supaya masalah dapat mudah mendapat jalan penyelesaian. Masalah masih belum selesai tapi aku sudah merasakan tenang dapat meluahkannya kepada emak. Sekarang tidak lagi, sekarang tiada lagi siapa-siapa. Semua orang sibuk, semua orang barang kali tidak dapat melihat seperti apa yang aku lihat , tidak dapat merasa seperti apa yang aku rasa.  Ya Allah aku pasrah ya Allah, aku  hanya mampu bersujud kepada Mu dan hanya  kepada Mu aku berserah. Ya Allah ya Zaljalali walikrom

No comments:

Post a Comment