Tuesday, October 4, 2016

DAY 5: 19 OGOS 2016 (JUMAAT) (1)



     
 1. MASJID HAROON: 9.00 PAGI

Di hadapan lorong menuju ke Masjid Haroon, kelihatan di belakang Bangunan Yayasan Harun
Asnaf fakir miskin di hadapan jalan ke Masjid Haroon.
Pagi ini,  kami sarapan di kedai mamak, makan capati dan roti canai, kemudian kami bertolak ke Masjid Haroon. Pagi Jumaat yang mulia ini didapati  ramai golongan fakir berkumpul di perkarangan Yayasan Haroon di hadapan Masjid Haroon. Menurut satu versi seorang penduduk yang kami soal: Nama masjid ini, mengambil sempena pengasasnya Encik Haroon yang kononnya datang bersama ayah mereka yang berasal dari Surabaya atau Acheh. Enchik Haroon ialah abang sulung kepada Ishak dan Osman. Kononnya mereka telah membangunkan tempat itu dan membina sebuah masjid, dinamakan masjid Haroon. Salah seorang daripada mereka iaitu adik bongsu Osman, kononnya telah berhijrah ke negeri Kedah.

Sessi temubual dengan responden Haji Daud Malik
Konon cerita masjid Haroon ditelah naik taraf oleh seorang dermawan Arab yang pernah tinggal di Hotel Oriental dan terdengar azan. Kemudian dia suruh ‘bell boy’ pergi cari di mana orang azan, dan dia datang sembahyang subuh di mesjid ini yang dulunya buruk dan bangunan daripada kayu. Hamba Allah yang dermawan itu kemudiannya telah menyumbangkan wang untuk membina masjid dan mewujudkan Yayasan Haroon. Yayasan ini mempunyai hostel dan rumah tumpangan dan wang perolehan digunakan untuk kebajikan  dan berfungsi untuk kerja-kerja dakwah dan kesejahteraan umat Islam di kawasan sekitar. Wakil kami Tuan Ramli telah mengaturkan sessi dialog dengan seorang Melayu bernama Haji Daud bin Malik bin Wahab Hongche yang bertugas sebagai Tuan Bilal di Masjid Haroon. Beliau tidak boleh berbahasa Melayu lagi jadi perbualannya diterjemahkan oleh Tuan Ramli sepanjang sessi dialog dengan pihak kami. 


 Sessi Dialog dengan Responden (Soalan dan Jawapan):

Mendengar temubual
1.       Kenapa Dato Seri Zahid Hamidi datang ke Masjid ini? – (Jawapan) Kawasan ini dekat dengan kawasan Kedutaan jadi Dato Zahid tinggal di Hotel, berdekatan dan dia datang sembahyang Jumaat di masjid ini, dan makan di sini. Pihak masjid telah menyediakan jamuan kerana berbesar hati Pembesar luar datang, tapi dia tidak makan sebab sudah kenyang. Turut serta datang ke sini ialah Dato Nazirah Duta Malaysia di Thailand, yang selalu melawat kampung-kampung Melayu di Bangkok dan turut sembahyang di Masjid yang ada di situ. Ramai orang suka sembahyang Jumaat di Masjid Haroon ini kerana khutbah disampaikan dalam tiga bahasa: Thai, Inggeris dan Melayu.

2.       Bagaimana wujud Masjid Haroon? – (J) Pedagang dari Indonesia bernama Haroon Bafadil datang ke Ayuthia, dan berulang alik ke Bangkok ini. Sebelum Tok Harun datang sudah ada komuniti Islam di sini tapi tidak ada masjid, kemudian dia nampak kawasan ini elok, tenang, sunyi dan damai, jadi dia seorang pedagang kaya, dia bina masjid 130 tahun yang lalu, semasa pemerintahan King Rama III. Menurut Tuan Bilal dulu-dulu masjid Haroon terletak betul-betul di tepi laut. Kemudian kerajaan Thai minta tukar tanah itu, kerana hendak dibina Pejabat Kastam dan jeti kutipan cukai. Jadi masjid dibina di tanah belakang pejabat Kastam seperti yang ada sekarang. Berhadapan masjid pula terletak tanah perkuburan yang agak luas sejak sekian lama telah ada di situ.

3.       Ada tak keturunan Melayu Kedah tinggal di sini? – (J) Masyarakat yang tinggal di sini ada yang berasal dari Palembang, ada juga dari Wilayah Selatan Thai dan ada juga dari Kedah. Ikut cerita yang pernah diceritakan oleh datuk Tuan Bilal, datuknya bernama Abdul Wahab, berasal dari Kedah atau Perak dia kurang pasti. Datuknya dia mungkin tawanan atau datang bersama dengan tawanan perang Kedah naik kapal belayar datang ke sini sekitar 1821 bersama abangnya. Datuknya tinggal di sini dan abangnya tinggal di Maha Nak. Datuknya bertukang emas, dan ayahnya oleh kerana pergi ke sekolah belajar, sudah tidak minat lagi bertukang emas dan tukang kayu. Datuknya kahwin dengan orang Trang. Bilal tidak ada menyimpan apa-apa barang daripada datuknya dan datuknya

4.       Apa pekerjaan orang di sini? – (J) Kebanyakannya berniaga, dan datuknya berniaga batu permata

5.       Kawasan orang Islam di sini agak-agak berapa luas? (J) Lebih kurang 3 ekar. Menurut Bilal lagi,  keluarga bonda Tunku Abd Rahman cik Manjalara pun ada tinggal di sekitar Masjid Haroon. Mereka itu beragama Islam, tapi mereka tidak tinggal lama di situ, kerana telah berpindah ke Maha Nak. Menurut Dr Kasri kita boleh buat kesimpulan bahawa saudara dan adik beradi Cik Majalara sudah ada yang masuk Islam,  jadi dia masuk Islam bukanlah suatu perkara yang pelik.

Kesimpulannya perjalanan orang Melayu datang ke Bangkok, mereka singgah dan tingggal di sekitar Masjid Haroon. Kemudian Raja akan melantik tukang-tukang yang dikehendaki dan mereka dibawa tingggal di Maha Nak kerana berhampiran dengan istana. Mereka tinggal di sana dan berkhidmat kepada Raja sebagai tukang-tukang Raja.

Bergambar kenangan
Penyampaian cenderamata kepada responden
Bangunan Kastam yang telah ditinggalkan
Pengkalan di hadapan Bangunan Pejabat Kastam 
Akhir sekali selepas penyampaian cenderamata kepada responden dan pengurusan masjid Haroon, kami pergi meninjau ke kawasan bekas Pejabat Kastam di tepi laut. Bangunan dua blok itu sudah lama ditinggalkan. Ia sekarang kelihatan dhaif dan kotor, kerana catnya sudah luntur dan tidak dipelihara serta terdapat pohok-pokok dedalu kelihatan tumbuh liar di sana sini. Dan tingkap-tingkap kaca kelihatannya banyak yang sudah pecah, juga banyak yang lompong. Sementara jetinya pula sudah banyak yang reput di bahagian pelantarnya yang dibuat dengan kayu. Selepas merakamkan beberapa keping gambar untuk kegunaan dokumentasi,  kami bergerak ke FICT untuk majlis meraikan ahli rombongan yang telah diaturkan

No comments:

Post a Comment