Wednesday, March 30, 2016

FADILAT LAILAHA ILLALLAH


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 9  HADITH N0. 16, 17, 18, 19
RIWAYAT ANAS

Nabi Mohamad saw pernah bersabda, bahawa Allah berfirman, "Apabila seorang hambaKu menyebut Laailaha Illallah, wahai malaikat hambaKu telah tahu, dan telah mengaku, bahawa tiada Tuhan melainkan Aku Allah,  maka kamu semua wahai malaikat menjadi saksi, bahawa Aku telah mengampunkan dosa-dosa hambaKu itu". 

Allah juga berfirman, "Dekatkan orang-orang yang mengucap dua kalimah syahadah, dengan ArasyKu, sesungguhnya Aku kasih kepada mereka".

Allah berfirman  lagi,  "Ada di kalangan umat Musa yang duduk merata-rata, di tempat tinggi atau di tempat rendah, balasan kepada mereka di sisiKu ialah balasan kepada Nabi-Nabi, kerana mereka sentiasa berzikir Laailaha Illallah".

Allah pernah menyebut dalam firmanNya, "Telah tertulis di pintu syurga kalimah Laailaha Illallah - tiada Tuhan melainkan Allah, oleh itu aku tidak akan siksa sesiapa umatKu yang mengucapkannya". 

Pengajarannya:
1. Oleh itu jagalah diri kita supaya sentiasa mengucap dua kalimah syahadah kerana Allah telah menjanjikan keampunan dan syurga kepada kita insyAllah.  

No comments:

Post a Comment