Sunday, March 20, 2016

ALLAH LAYAK DITAKUTI


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 3  HADITH N0.6
RIWAYAT ANAS BIN MALIK


Nabi saw bersabda maksudnya, Allah berfirman "Aku"lah yang layak ditakuti, dengan bertaqwa, iaitu mematuhi segala perintahKu, dan menjauhi segala laranganKu. Barangsiapa taqwa kepadaKu, tidak akan mempersekutukan Aku, atau berlaku syirik. Sesungguhnya "Aku"  layak mengampuni dosa-dosa manusia selain dosa syirik.

Pengajaran:
1.Allahlah yang berkuasa menciptakan manusia daripada tiada apa-apa sehingga manusia dapat hidup di dunia ini.
2. Dialah Allah yang menjamin kelangsungan hidup dan kehidupan di dunia dengan segala nikmat yang disediakan tanpa kita sedari. 
3. Oleh itu wajarlah manusia ikut akan perintah Allah dan takutkan Allah azzawajalla  kerana Dialah yang berkuasa sepenuhnya terhadap perjalanan hidup dan perjalanan dunia yang dinikmati manusia.
4. Orang lain tidak berkuasa mengampuni dosa mana-mana manusia sekalipun.
5. Orang yang melakukan dosa dan  bertaubat,  Allah berfirman "HambaKu tahu dia ada Tuhan yakni Allah dan takut kepadaKu , maka Aku ampuni dosa hamba itu". 

Ku tuliskan terjemahan hadis yang ku pelajari dari Ustaz Saad seorang tenaga pengajar INSANIAH yang berasal dari Mesir, untuk tatapan anak-anakku yang kukasihi, yang aku tahu kamu semua kurang masa untuk mendalami sunnah Nabi secara istiqamah.  Mudah-mudahan tulisan ini dapat membimbing anak-anak tercinta untuk membimbing cucu-cucuku sebagai penyambung warisan menjadi orang yang beriman dan bertaqwa, agar mendapat kesejahteraan di dunia dan akhirat. Mudah-mudahan kegembiraan di dunia menjadi amalan untuk sama-sama kita mendapat redha Allah menuju nKe syurgaNya insyaAllah....Amin

No comments:

Post a Comment