Tuesday, March 29, 2016

PELIHARALAH KALIMAH SYAHADAH


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 8  HADITH N0.15
RIWAYAT ABI SAID ALKHODRI

Nabi Mohamad saw telah bersabda, Nabi Musa pernah membuat permintaan kepada Allah azzawajalla, "Wahai Tuhanku, ajarkanlah kepadaku sesuatu yang boleh saya zikirkan dan boleh saya ingatkan kepada kaumku agar menjadi amalan yang memberi manfaat yang besar kepada mereka". Allah berfirman kepada Musa, "Amalkanlah Laailaha Illallah". Nabi Musa memjawab, "Ya Tuhanku, semua hamba Kamu mengatakan itu, Saya mahukan sesuatu yang menjadi milik aku seorang, yang menjadi amalan umatku untuk kebaikan mereka". Lalu Allah menjawab, "Hai Musa, kalau tujuh langit, dan beserta sekalian malaikat di tujuh langit itu, diletakkan di sebelah timbanganKu, lalu kemudiannya diletakkan di sebelah satu lagi timbanganKu itu, ucapan "Laailaha Illallah", sudah pasti  timbangan itu lebih berat lagi daripada yang sebelahnya. Begitulah besarnya kalimah "Laailaha Illallah" sehingga lebih berat timbangannya, daripada tujuh lapisan langit beserta semua penduduk malaikat di tujuh lapisan langit itu.

Pengajarannya:
1. Allah memberi pahala yang besar kepada orang yang mengucapkan kalimah "Laailha Illallah" sehingga pahala timbangan itu melebihi daripada berat tujuh lapis langit dan segala isi malaikat di dalamnya.
2. Jagalah diri kita, supaya kita manusia tidak tergelincir daripada janji kita, yang telah kita buat iaitu mengucap dua kalimah syahadah, yang menandakan kita telah beriman kepada Allah, dengan mengucap dua kalimah syahadah itu, kita tergolong sebagai orang yang mendapat kebaikan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat.
3.   Hendaknya manusia menjauhkan diri daripada anasir yang boleh mengelakkan  kita daripada beramal dengan kalimah syahadah "Laailha Illallah".

No comments:

Post a Comment