Sunday, March 20, 2016

KEAGUNGAN ALLAH


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 4  HADITH N0.7
RIWAYAT ABDU BIN HUMAID ALHARITH

Nabi Mohamad saw bersabda, Allah berfirman, "Sesungguhnya dalam tanganKu, (yakni Allah) yang maha pengasih, ada suatu kitab yang tertulis di dalamnya 315 syariat, iaitu jenis-jenis akhlak dan tingkah laku yang baik seperti benar, amanah, tunai janji, muliakan jiran dan lain-lain lagi. Allah bersumpah demi keagungan Ku, seorang hamba yang menemui Ku di akhirat dalam keadaan dia tidak syirik atau mempersekutukan Aku dan dia telah mentauhidkan Aku, dan ada salah satu daripada 315 akhlak mulia diamalkannya, dengan keagunganKu ia masuk syurga".
Pengajaran:
1. Allah berkuasa memberikan balasan syurga kepada apa saja perlakuan baik yang dilakukan manusia walaupun sedikit di akhirat nanti.
2. Manusia yang mentauhidkan Allah dengan sentiasa mengucapkan ucapan "laaialaha Illallah..." dengan ikhlas, Allah ampunkan dosanya
3. Jauhi perbuatan mensyirikkan Allah kerana Allah bersumpah, orang yang syirik kepada Allah, menjauhkan manusia itu daripada  Syurga Allah. 

Semoga dengan hadis ini, kita akan sentiasa berwaspada agar menjauhi perbuatan yang boleh membawa kita kepada murka Allah iaitu syirik. Perbuatan syirik ini seolah-olah kita menidakkan keagungan Allah swt, dengan itu ia menghalang kita daripada mendapat rahmat Allah yang maha agung, iaitu syurgaNya yang sangat-sangat kita harapkan, yang menjadi destinasi kita dalam kehidupan dunia yang sementara ini.   

No comments:

Post a Comment