Monday, March 21, 2016

KALEBIHAN TAUHID


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 5  HADITH N0.9
RIWAYAT ANAS BIN MALIK

Nabi Mohamad saw bersabda, Allah berfirman, "Adakah ada balasan kebaikan melainkan dengan kebaikan?" Nabi bertanya kepada sahabat-sahabat, "Adakah kamu tahu apa yang Tuhan kamu katakan?" Nabi bersabda Allah berfirman, "Tidak ada balasan bagi orang yang telah pilih untuk beriman mentauhidkan Aku, melainkan ia akan dapat syurga."

Pengajaran: 
1.Orang yang memilih untuk beriman dan mentauhidkan Allah, maka dia akan dapat  merasai nikmat iman.
2. Orang yang beriman, balasannya tidak lain melainkan syurga Allah, jadi jagalah iman kita supaya sentiasa yakin akan keesaan Allah.
3. Orang beriman ialah orang yang melaksanakan perintah Allah dengan sungguh-sungguh dan menjauhi larangan Allah dengan sesungguhnya.. 

Wahai anak-anakku yang dikasihi, marilah kita sungguh-sungguh beriman kepada Allah dengan menunaikan Rukun Iman dan Rukun Islam. Melalui Rukun Iman - marilah kita meneguhkan keimanan dengan meletakkan kepercayaan yang tidak berbelah bagi kepada Allah semata-mata, percayakan Rasul, Malaikat, qadhak dan qadar, dan percaya kepada hari kiamat adanya. Dengan bersandarkan Rukun Iman marilah kita terus istiqamah melaksanakan Rukun Islam - mengucap dua kalimah syahadah, menunaikan sembahyang 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji ke Baitullah.  Semoga dengan ikhlas melaksanakan semua amalan yang dipertanggungjawabkan, kita akan tergolong sebagai umat yang Allah janjikan syurga. Marilah sama-sama kita rindukan syurga Allah dengan menjaga orang-orang di bawah tanggung jawab kita. InsyaAllah teruslah merindui Allah dan Rasul agar kita mendapat redha Allah.

No comments:

Post a Comment