Sunday, April 3, 2016

YANG PALING BERTUAH


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 9  HADITH N0.20
RIWAYAT ABU HURAIRAH

Abu Hurairah bertanya kepada Rasulullah saw, berkali-kali, "Siapakah yang paling gembira mendapat syafaatMu wahai kekasih Allah? Nabi bersabda, "Orang yang paling bertuah ialah orang yang mengucap 'Lailaha Illallah', dari hatinya yang sungguh-sungguh ikhlas, faham maksudnya dan maknanya dengan sebenar-benarnya, kemudian dengan rela hati ikut arahan Allah, dengan melaksanakan tanggungjawabnya kepada Allah iaitu mematuhi perintah Allah dan menjauhi laranganNya. 

Seterusnya riwayat daripada Bukhari, Nabi pernah bersabda, "Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas api neraka daripada membakar orang-orang yang mengucap kalimah  'Lailaaha Illallah'  dan mencari keredhaan Allah."

Hadith daripada Bukhari lagi, suatu hari, Abu Zhar pernah berjumpa Nabi saw, yang tertidur dengan pakaian putih, Nabi bersabda, "Tidak ada seorang hamba pun yang mengucap 'Lailahaa Illallah', dan mengekalknnya sampai mati bertemu Tuhan, melainkan dia masuk syurga....."

Pengajaran:
Jika kita inginkan balasan syurga Allah jagalah kalimah syahadah kita dan berpeganglah dengan janji kita itu kepada Allah seikhlas mungkin. Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji. 

 


No comments:

Post a Comment