Sunday, April 3, 2016

TAK PERLU RAKAN KONGSI


HIMPUNAN HADITH QUDSI: BAB 10  HADITH N0.21, 22, 23, 24
RIWAYAT ABU HURAIRAH DAN MUSLIM

Nabi saw bersabda, "Allah yang maha tinggi lagi maha berkat berfirman, "Aku adalah yang paling kaya, daripada rakan-rakan kongsi, Aku tidak memerlukan rakan kongsi. Barangsiapa yang melakukan suatu amalan, dan amalan itu bukan tulin untuk Aku, Aku akan membiarkannya dan langsung tidak akan menerima amalan-amalan itu, Aku akan membiarkannya kepada rakan kongsi". 
"Aku akan berlepas tangan, Aku tidak ada kena mengena denganya dan tidak akan terima sebarang amalan yang dibuat bukan keranaKu, dan bukan semata-mata ikhlas untukKu".
"Ketahuilah bahawa Aku, Allah, adalah sebaik-baik rakan kongsi, Barangsiapa yang melakukan amalan dan mempersekutukanKu, maka untuk amalan itu, Aku berlepas tangan, Aku tidak akan terima. Sesuatu amalan itu bermula dengan niat, jika diniat keranaKu untuk Allah, Aku terima amalan-amalan soleh itu, iaitu amalan-amalan yang dilakukan hanya untuk mendapat keredhaanKu, dan amalan yang mengikut syarak".
Nabi bersabda lagi, "Orang yang melakukan amalan dengan riyak, mendapat masyhur di dunia, di akhirat Allah akan masyhurkannya dengan keburukan-keburukannya".

Pengajaran:
1. Amalan yang dilakukan  kerana untuk mendapat sanjungan dan  pujian  manusia, dibuat dengan adanya perasaan riyak tidak diterima Allah kerana kita sudah mendapat apa yang kita ingini di dunia ini, jadi tiada lagi balasan Allah di akhirat, kerana Allah sudah berlepas tangan, tidak menerima amalan sebegitu. 
2. Amalan-amalan yang dilakukan dengan ikhlas, semata-mata kerana Allah, seperti bersilaturrahim dan sebagainya, Allah akan beri balasan baik sejak di dunia lagi, seperti murah rezeki dan lain-lain keberkatan yang tidak boleh kita fikirkan.
3. Marilah kita beramal dengan penuh keikhlasan dan semata-mata kerana Allah jua adanya, semoga kita mendapat kebaikan di dunia dan kebaikan akhirat sana.  


No comments:

Post a Comment