Tuesday, May 10, 2016

NABILA..... OH NABILA


Telah lama tidak menulis di sini. Barangkali sangat sibuk dengan urusan roomstay di Langkawi. Barangkali juga sangat sibuk melayan perasaan sedih yang menimpa keluarga. Syukur alhamdulillah, Belukar Lodges telah selamat beroperasi, walaupun dengan serba kekurangan. Jadi tidak perlulah berulang-alik setiap minggu memantau kerja-kerja pembinaan dan persiapan dalaman bilik-bilik sebelum disewakan kepada pelanggan. Sesungguhnya Allah maha mengetahui, dan Allah maha mengasihani. Maha suci Allah yang telah mengaturkan segala perjalanan kehidupan dengan rapi dalam hidup ini.

Seelok selesainya urusan Belukar Lodges, maka kami berhadapan pula dengan berita sedih, ujian besar yang Allah sajikan kepada kami, Nabila semakin serius penyakit kanser lidah yang telah menyerangnya. Allah menggalakkan manusia berusaha, jadi kami telah berusaha, agar Nabila dapat menjalani pembedahan secepat mungkin, di PPUKM, kemudian menjalani rawatan susulan di Institut Kanser Negara pula. Dia juga telah memilih untuk mengikuti rawatan alternatif, telah juga diusahakan, dan dibawa balik ke Kedah atas permintaannya. Tapi Allah maha besar, Dialah yang mengaturkan segalanya. Nabila semakin kritikal, jadi dia dimasukkan ke Unit Kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah. Tiga hari dia tidak sedarkan diri. Kemudian dengan izin Allah dia mula menampakkan perubahan, boleh bercakap dan berkomunikasi seadanya. Tapi masih dengan bantuan pernafasan dan masih dengan bantuan 'drip' untuk ubatan dan minuman. Dia kelihatan sungguh lemah menanggung kesakitan bengkak di pangkal lidahnya itu. Kami hanya mampu berdoa dan tak henti-henti berdoa, memohon dipermudahkan segala urusan kami dan urusannya jua, diampunkan segala dosa kami, dan diberi kekuatan kepada kami agar sabar dan redha dengan segala yang ditakdirkan olehNya. 

Takdir telah mengaturkan Nabila mahu dibawa ke Institut Kanser (IKN) oleh suaminya. Dengan harapan ada sesuatu yang dapat diusahakan, selain memberikan antibiotik dan ubat penahan sakit yang mampu dibuat di HS Bahiyah HSB). Berat bagi kami nak melepaskan dia dibawa ke Kuala Lumpur. Kami nampak pada adatnya dia sudah amat serius, tapi kalau untuk terus berusaha bagi membantunya, kami cuba bertenang, berlapang dada dan memujuk hati supaya redha dengan segala ketentuan yang bakal ditempuhi. 

Setelah segalanya diaturkan oleh HSB dengan IKN maka  dibawalah Nabila dengan ambulan, diiringi suaminya, seorang Doktor dan seorang Jururawat ke IKN. Perjalanan yang agak jauh menjadikan Nabila sangat letih. Dia tidak dapat bertahan lagi. Keesokan harinya Nabila sudah tidak sedarkan diri. Itulah takdir yang telah tertulis untuknya. Mendengar berita itu bonda tercinta bergegas ke IKN, dia masih boleh menganggukkan kepalanya kepada ibu kesayangan, bila mendengar bisikan ibu di telinganya.

Selepas itu Nabila diam kaku, hanya bergantung kepada alat pernafasan. Akhirnya kami semua terpaksa redha Nabila meninggalkan kami pada hari Khamis petang Jumaat 28 April 2016. Barangkali itulah yang terbaik buat Nabila, Allah maha mengetahui dan maha mengasihani. Tinggallah Dhiya Adnin, dan Amanda Azzahra dengan ayahnya. Mereka tidak faham apa-apa. Cuma kami saja yang melihat dengan sayu. Semoga Allah memberikan yang terbaik juga kepada kedua-dua anak kecil yang comel ditinggalkan ibunya, yang pergi mengadap Allah buat selama-lamanya. Semoga Allah mengampunkan segala dosanya, dan menempatkannya di kalangan orang-orang yang beriman. Amin ya Allah, amin ya Robbal aalamin.

No comments:

Post a Comment