Friday, April 4, 2014

ISTIADAT KENDURI KAHWIN 1920an DI KEDAH


Dipetik daripada Buletin Lindungan Bulan (Suara PSMCK- Bil. 25/2013)
SECEBIS MEMOIR:
ISTIADAT KENDURI KAHWIN (1920-an)
Oleh: Dato’ Hj Shaarani Hj Hassan.

            Apa yang saya ceritakan di bawah ini adalah berkaitan amalan kehidupan penduduk di kampung saya, iaitu Kampung Siputih, sejak tahun 1920-an hingga tahun 1950-an. Kampung ini adalah sebuah kampung yang tua dan pernah menjadi pusat pemerintahan kerajaan Kedah selama lebih 300 tahun, antara abad ke-14 hingga 17 Masihi. Apa yang saya ceritakan ini boleh jadi mewakili salah satu ragam budaya masyarakat Kedah keseluruhannya.

            Selepas menuai padi, yang ketika itu hanya ditanam setahun sekali, ibu bapa yang mempunyai anak yang akan berkahwin, yang rata-rata ketika itu dikahwinkan ketika umur sekitar 18 tahun bagi lelaki dan sekitar 15 tahun bagi perempuan, mulalah bersiap sedia mengadakan ‘kenduri kahwin’. Persediaan sebegini diadakan oleh kedua-dua belah pihak.

            Mulanya, tuan kenduri akan mengajak kawan-kawan ke hutan bukit mencari kayu, buluh dan rotan untuk mendirikan ‘balai kenduri’, iaitu tempat makan untuk tetamu. Apabila keperluan sudah tersedia maka balai pun didirikan, iaitu 3 atau 4 hari sebelum tarikh kenduri. Balai itu panjangnya rata-rata antara 20 hingga 40 kaki, lebarnya kira-kira 20 kaki, tinggi lantai daripada tanah kira-kira 3 kaki atau 4 kaki. Untuk lantai digunakan papan yang lebarnya antara 8-10 inci. Tempat duduk di atas balai boleh muat 3 ‘nirai’ atau saf tetamu, duduk makan yang dihidangkan, boleh jadi satu hidang 3 atau 4 orang, diatur mengikut kehendak dan kemampuan tuan kenduri. Balai tersebut dihias cantik-cantik dengan daun kelapa yang telah dipotong dan dilengkungkan menjadi seperti pintu gerbang.

            Pada hari kenduri, bermula lebih kurang pada pukul 11.00 pagi, semua tetamu dipersilakan naik ke balai. Di hujung balai diletakkan ‘ahli-ahli marhaban’, ‘ahli-ahli berzanji’ dan ‘tukang membaca doa selamat’. Apabila selesai berdoa maka petugas-petugas yang jadi mentara pun mulalah mengangkat hidangan. Kerja mengangkat hidangan ini sangat teratur dan tertib. Setelah semua hidangan telah tersedia, barulah dimulai makan. Selepas makan, tetamu semua turun dari balai dan digantikan pula dengan tetamu yang baru, begitulah bertukar ganti hingga semua tetamu dapat makan.

            Dalam waktu yang sama ada pula pasukan ‘silat gayung’ menunjukkan seni silatnya yang diiringi dengan pukulan gendang, tiupan serunai dan paluan gong.berkenaan silat gayung ini, ada dipersembahkan oleh kumpulan gayung di kampung itu sendiri, tetapi kalau di kampung itu tidak ada, tuan kenduri boleh membawa masuk dari kampung lain. Pada waktu malam pula, selepas waktu Isya’, lebih kurang pukul 9.00 malam, di halaman dan di atas balai disediakan pula berbagai-bagai jenis permainan; antaranya hadrah, makyong, wayang kulit dan jikey. Permainan itu dipersembahkan di suatu bangsal yang telah disediakan. Untuk permainan joget, ronggeng atau canggung, digunakan laman terbuka yang lapang untuk tetamu menari. Permainan ‘Gendang Keling’ dan ‘beduan’ ditempatkan di atas balai tempat makan siang tadi.

            Permainan-permainan ini selalunya ditamatkan kira-kira pada pukul 1.00 atau 2.00 pagi. Tetapi, wayang kulit lazim dimainkan hingga pukul 4.00 atau 5.00 pagi. Sungguh pandai Tok Dalang wayang kulit menarik penonton, pada hal Tok Dalang ini tidak pun melihat berapa ramai penontonnya, tetapi dia yakin ramai penontonnya dari awal hingga akhir, melalui ketawa penonton bila melihat dan mendengar kelakarnya semasa bermain.

            Tujuan diadakan permainan waktu malam kerana hendak menghiburkan tetamu dan pekerja-pekerja sukarela kenduri yang bertungkus lumus menjayakan kenduri siang tadi. Selain dari itu bertujuan juga untuk menarik tetamu dan penonton supaya jangan pulang kerana hendak disuruh melihat ‘pengantin bersanding’ di atas pelamin. Waktu bersanding selalunya pada pukul 4.00 hingga 5.00 pagi. Selepas waktu subuh barulah tamat acara kenduri.

            Satu lagi perkara menarik ialah upacara mengarak sejenis alat usungan yang dibuat oleh penduduk kampung disebut ‘perusung’. Apabila ada seseorang hendak kenduri kahwin, kawan-kawan di kampung itu atau di kampung yang berdekatan berpakat menghantar dan menghadiahkan berjenis-jenis kuih kepada tuan kenduri supaya kuih-kuih itu boleh dihidangkan kepada tetamu di waktu petang atau malam. Antara jenis kuih yang selalu dikumpulkan untuk dijadikan hantaran ialah kekaras, baulu, cucur peniram, kiambang atau loyang, pulut kacau, tepung bungkus, lepat liat, puteri mandi, termasuk juga ketupat dan lain-lain lagi. Semua kuih ini dimuatkan ke dalam ‘perusung’.

Bentuk ‘perusung’ selalunya dibuat menyerupai sebuah kapal layar, hampir 10 meter panjang dan lebarnya 2 hingga 3 meter. Dinding perusung itu selalunya dibuat daripada tikar mengkuang, lantainya papan, kemudian dibalut dan dihiaskan dengan kertas berwarna-warni, diadakan juga layar dan bendera-bendera. Di atas ‘kapal’ itu dipasangkan juga meriam buluh atau meriam karbaid. Apabila tiba masanya, kapal itu diusung oleh 20 atau 25 orang, yang di atasnya terdapat 4 atau 5 orang petugas, sambil menembak meriam karbaid dan menjaga kuih-muih tadi. Kapal ini juga diiringi oleh kumpulan gendang keling, kadang-kadang kumpulan hadhrah.

Bila hampir-hampir sampai ke rumah kenduri meriam buluh pun ditembak bertalu-talu, menandakan ‘perusung’ akan sampai, dan pihak tuan kenduri pun hantar beberapa orang wakil menyambutnya. Ada yang menggunakan guni padi dipakai oleh beberapa orang penyambut. Guni itu telah diubah bentuknya, apabila dipakaikan ke badan, kita akan nampak orang-orang itu seperti beberapa ekor beruang, yang sedang menari-nari. Di samping itu, apabila perusung itu sampai maka pendekar-pendekar pun mulalah bersilat, ada pasangan orang muda dan ada pasangan orang tua. Pasangan orang tua selalunya membuat kelakar dalam permainan silat mereka untuk hiburan.

Itulah satu-satunya hiburan yang sangat menyeronokkan kanak-kanak dan orang-orang dewasa, lelaki dan perempuan seluruh kampung. Pada masa itu saya dan kawan-kawan masih budak-budak lagi. Kami juga tumpang seronok, hinggalah cerita ini melekat dalam ingatan kami sampai sekarang.

No comments:

Post a Comment