Friday, July 8, 2011

DAY 8 – 21 MAC – TOYOHASHI NATURE PARK (2)

Oleh sebab terlalu leka berjalan-jalan, tidak sedar sudah masuk waktu asar. Kami sembhayang di satu bangunan tinggi, barangkali tempat tinjau untuk menikmati udara segar dan pemandangan indah di tepi tasik. Lepas sembahyang kami minum petang sambil menikmati sanwic yang kami bawa – sungguh nyaman dan sambil berehat kami dapat mengumpul tenaga untuk meneruskan perjalanan.

Matahari sudah semakin condong, tapi masih banyak tempat yang tidak kami lawati. Kami terpaksa memilih destinasi untuk memenuhi masa yang sangat sedikit berbanding tempat yang luas. Jadi kami memilih untuk ke Muzeum Dinassaur. Kelihatan adik meminati replika pelbagai jenis dinassaur menyerupai saiz sebenar yang dibina di taman di hadapan museum. Puas bergambar, masuklah kami ke museum – sungguh amat menarik – memang suatu tempat yang memberikan pelbagai sumber ilmu dengan sangat santai dan berkesan. Kalau museum di Malaysia terasa suram dan muram bila berada di sana. Belum sempat kami habis melawat lagu selamat tinggal sudah dimainkan sebagai tanda masa beroperasi akan berakhir. Jadi kami terpaksalah bergegas keluar walaupun masih banyak lagi yang nak kami lihat.

Kami berjalan lagi ke satu kawasan taman bunga hiasan yang cukup cantik dan indah dengan hiasan lankap pelbagai jenis bunga-bungaan. Di sini amat terasa kami berada dalam musim bunga. Pokok bunga-bungaan disusun indah dan rapi – amat mengasyikkan, lagi menakjubkan, kerana dengan suasana dingin waktu petang itu, dihiasi pula bunga-bungaan yang cantik lagi harum – maha suci Allah segalanya sungguh mempersonakan. Tapi sayang kami tak boleh berlama-lama di situ. Sedang asyik menikmati suasana indah musim bunga, sedang kami berseronok bergambar anak beranak, telah berkumandang pula lagu selamat tinggal yang menandakan zoo akan ditutup operasinya. Kami berjalan menyusur keluar dari zoo bersama-sama pengunjung yang lain juga. Sedih juga terasa kerana entah bila pula boleh datang semula ke situ – barangkali tidak lagi kerana angah akan meninggalkan Jepun tak lama lagi. Apa pun kami amat bersyukur, dapat juga melawat dan menikmati keindahan zooToyohashi.

No comments:

Post a Comment