Friday, July 8, 2011

DAY 6 JAPAN - 19 MAC – TRIP TO TOKYO (4)


Hari semakin senja, kami meninggalkan Ueno Garden berjalan ke Freak Street tidak jauh dari situ. Sekilas pandang nampak macam pasar malam di Malaysia, dengan pelbagai jualan – baju, kasut, barangan kemas, termasuklah makanan. Selepas membeli-belah sedikit sebanyak, kami makan kebab di kedai Turki, kononnya muslim. Kami dengar dia bagi salam, lega rasa. Cuaca yang sejuk memang sedap sangat kami makan kebab. Tambah lagi dah sepanjang hari kami jalan-jalan, lagilah lapar dan sedap makan. Mahalnya kebab RM 20 satu, tapi lapar punya pasal tak kira dah.

Lebih kurang 6.40 petang kami meningalkan EUNO station menuju ke Tokyo Station. Lima minit perjalanan kami sudah tiba di station. Sebelum bertolak balik kami beli Tokyo banana yang di pack cukup cantik untuk buah tangan kawan-kawan angah. Kami beli 3 packet berharga RM 25 setiap kotak. Orang Tokyo cukup bangga dengan tokyo banana seperti baulu di Malaysia. Bezanya baulu Jepun ni dipelbagaikan dengan inti seperti jem straberi dan lain-lain dan pelbagai jenis perisa krim untuk menarik perhatian pembeli. Di station selain air dijual menggunakan mesin, rokok juga dijual menggunakan mesin. Hanya pembeli berumur 18 tahun ke atas boleh membeli rokok dari mesin menggunakan kad khas. Dan orang Jepun tidak merokok di tempat awam. Satu tempat khas disediakan untuk orang merokok di luar kawasan terminal. Tepat jam 7.00 malam kami naik shin kan sen balik ke Toyohashi.

Malam di Toyohashi Central masih ramai orang yang balik kerja menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam. Oleh kerana terlalu letih kami tak berminat untuk melihat apa-apa lagi. Kami terus naik tren ke Takeshi. Ramai juga yang menuju ke Takeshi macam kami tapi mereka semua dalam perjalanan pulang dari tempat kerja. Orang Jepun memang kuat kerja jam 9.00 malam baru balik. Tapi kebanyakan mereka minum arak – jadi bau dalam tren agak memualkan. Tapi kami pun tak terdaya memikirkan apa-apa kerana terlalu keletihan. Dalam sepuluh minit perjalanan kami tiba di Takeshi. Dalam kesejukan yang amat sangat kami berlari ke tempat letak kereta dan terus balik. Komputer mesin tempat letak kereta mengucapkan selamat jalan kepada kami, dan tak lupa juga mengucapkan terima kasih kerana menggunakan perkhidmatan mereka. Sampai di rumah kami tidak terdaya lagi untuk buat apa-apa, semua kami hanya mengidamkan bantal buat menghilangkan letih seharian di bandar Tokyo.

No comments:

Post a Comment