Friday, July 8, 2011

DAY 7 – 20 MAC 2009 – MEMBELI BELAH DI COOK MART DAN REHAT- REHAT DI RUMAH 1)

1. Oleh kerana sudah terlalu letih berjalan di Tokyo, jadi hari ini, kami rehat-rehat di rumah. Lepas subuh, kami terus tidur mengumpulkan tenaga yang telah banyak digunakan di Tokyo. Tambahan pula cuaca sejuk, jadi memanglah sedap sungguh kami tidur selepas subuh. Setelah puas berehat dan selepas sarapan, kami buat keputusan untuk pergi ke Cook Mart – market yang moden lagi sangat bersih. Macam-macam jenis ikan segar, sayur segar, daging segar dan buah-buah segar yang dijual di sini. Yang paling menarik ialah di sini dijual pelbagai jenis kuih tradisonal dari kebanyakan daerah di negara Jepun – satu daerah satu kueh memang sangat popular. Kebanyakan kuih tradisional Jepun agak menyerupai kuih-kuih tradisional di Malaysia.

Ada satu kesamaan cita rasa Jepun dan Melayu, iaitu kuih trasisional kedua negara banyak yang manis. Contohnya, di Tokyo sangat popular dengan Tokyo Banana, sejenis kuih seperti seperti baulu berbentu pisang kekuningan, yang ditambah dengan pelbagai perisa sebagai krim intinya. Yang uniknya dengan bangsa Jepun ialah setiap bandar ada keistimewaanya terutamanya dari segi makanan iaitu kuih traditional. Dan kuih ini diglobalisedkan sehingga semua orang tahu, dan menjadi kebanggaan masyarakat tempatan pula. Dan kuih ini mendapat tempat di pasaraya tempatan, atau pasaraya bandar lain juga. Kuih-kuih yang menjadi kebanggan ini memang sangat membanggakan kerana dipack dengan cantik dan bergaya, untuk dijadikan hadiah, atau juga untuk dijadikan souvinir kepada seseorang yang istimewa, waima vvip sekalipun. Selain cantik dan eksklusif, kuih-kuih traditional Jepun memang mudah diakses pada bila-bila masa terutamanya di Cookmart, pasaraya seperti Giant atau Tesco di Malaysia.

Oleh sebab kami akan berangkat pulang, kami ambil peluang shopping ikan, ketam, dan udang, sebanyak mungkin. Niat di hati biarlah aku masak beberapa makanan kegemaran angah sebelum kami pulang, sebagai stok untuk beberapa hari, sebelum hilang rindu masakan emak. Kami juga shopping sayuran segar untuk dimakan bersama sebelum kami pulang.

Dalam menunggu giliran untuk membayar barangan pilihan, terasa sangat perbezaan berada di market negeri matahari terbit ini. Sangat selesa berada di pasar ikan di Toyohashi Jepun, kerana sangat bersih dan tidak busuk seperti di market kita di Malaysia. Di Jepun tiada market basah, market ikan di pasaraya seperti Giant saja di mana-mana, sangat bersih dan selesa. Barangkali kerana orang Jepun hanya makan isi ikan saja, jadi ikan tidak disiang seperti kita. Ikan disayat isinya saja, bahagian lain dari kepala hingga ke tulang, terus dibuang, walaupun bahagian kepala yang sangat kita gemari untuk dibuat kari kepala ikan. Mudahnya masakan orang-orang Jepun ni dan sangat simple pula – ala-ala susyi - mentah, separuh masak, rebus atau steam. Jadi cara hidup juga menentukan perniagaan. Tidak seperti di Malaysia, ikan berbagai-bagai, kalau nak yang segar mesti ke pasar basah atau pasar minggu kerana ikannya dibawa terus dari laut. Kalau di pasaraya, ikan sudah diletakkan ais jadi kurang segar – sebab itulah orang Malaysia suka beli ikan di pasar basah, walaupun kotor dan busuk. Kalaulah di Malaysia pasaraya seperti Giant dan Tesco ikannya segar seperti ikan di pasar basah, sudah pasti orang tidak akan pergi ke pasar basah lagi – sudahlah bersih, harganya murah, udaranya sejuk dan nyaman pula. Aduhai bilalah Malaysia akan benar-benar maju seperti ini?

No comments:

Post a Comment