Friday, July 8, 2011

DAY 7 – 20 MAC 2009 – MEMBELI BELAH DI COOK MART DAN REHAT- REHAT DI RUMAH (2)

2. Jadi, di Cookmart selain borong ikan dan sayuran segar, kami juga beli ketam. Angah sangat terharu kerana dia akan dapat merasa masak lemak ketam yang sangat mahal harganya – sekilo RM 60.00. Selepas masak dia makan dengan lahapnya, minta disimpan sedikit untuk teman serumahnya pun, dia agak keberatan. Agaknya belum puas merasa ketam yang telah lama tidak dijamah sejak tinggal di Jepun. Selain masak lemak ketam aku juga masak sambal udang, sambal sotong dan kari ayam. Semuanya dibekukan sebagai stok untuk beberapa hari. Letih memasak petang dan malam kami hanya menonton tv sambil berehat-rehat anak beranak.

Di Jepun ni rancangan tv pun jadi cerita. Jepun guna tv untuk educate rakyatnya dan untuk tanam rasa cintakan negaranya – sungguh efektif. Kebanyakan rancangan tv adalah rancangan tempatan – jarang ada rancangan yang diimport dari luar, kalau adapun dialaibahasakan ke bahasa Jepun. Salah satu rancangan yang ditonton ialah pertandingan lawan makan makanan tempatan. Diterangkan nama makanan, sejarahnya, cara memasak terlebih dahulu, kemudian barulah berlaku pertandingan. Jadi generasi muda akan sentiasa dilengkapi maklumat tentang jenis-jenis makanan traditional yang menjadi kebanggaan mereka.

Satu contoh lagi rancangan tentang makanan juga, ialah tentang makanan istimewa yang menjadi kebanggan di suatu tempat. Di sini wartawan akan buat liputan di tempat yang dipilih untuk memperkenalkan makanan istimewa dari tempat itu – macam program anak angkat – wartawan tinggal di rumah pengusaha makanan pilihan dan menceritakan cara memproses makanan itu, dari awal hingga akhirnya – sungguh menarik. Dengan rancangan tv dapat diterangkan cara bagaimana membekalkan rakyat dengan pengetahuan tentang khazanah bangsa yang barangkali dipandang remeh oleh kita, iaitu makanan. Rancangan yang sangat santai ini sangat baik untuk memantapkan jati diri bangsa. Di Malaysia memang banyak disiarkan rangcangan masakan tapi tidak dicungkil dan tidak diadun sehingga memperlihatkan keistimewaan makanan kita, sebagai suatu yang unik dan membanggakan sehingga perlu diketahui oleh semua rakyat sebelum ia pupus dan hilang dari ingatan rakyat.

Hal ini tidak berlaku di Jepun. Mereka telah maju dengan mengekalkan jati diri mereka, waima dalam aspek makanan pun mereka ambil berat dan pandang serius. Makanan juga di samping menjadi kebanggaaan masyarakat tempatan tapi juga menjadi sauatu aspek yang penting dalam perkembangan ekonomi yang banyak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi mereka. Ini dapat dilkukakan dengan cukup rapi dan teliti – yang memerlukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dari semua pihak yang berkepentingan. Bilakah agaknya kita dapat menggantikan rancangan tv kita dengan unsur budaya kita yang kaya, sehingga kita jadi bangga dengan bangsa kita dan budaya kita? Trend kini menunjukkan media kita banyak berfokus kepada rancangan yang kurang menyumbang kepada penyuburan unsur budaya bangsa, alangkah sedihnya. l

No comments:

Post a Comment