Friday, July 8, 2011

Day 5 - 18 MAC 2009 – PUSING-PUSING TOYOHASHI (2)

Duduk santai –santai di rumah, memanglah suatu yang sangat menyenangkan. Tambahan pula suasana cuaca yang nyaman, dan perut yang kenyang menjadikan kami seperti ular sawa kekenyangan. Memenuhi masa yang ada kami menonton televisyen, suatu aktiviti yang jarang-jarang dapat kami buat di Malaysia kerana kesibukan bekerja. Terlanjur dapat menonton tv di Jepun, memanglah suatu pengalaman yang sangat bermakna. Boleh dikatakan hampir semua rancangan tv yang kami tonton adalah rancangan tempatan keluaran Jepun. Di Malaysia, bukanlah suatu aktiviti yang menjadi kegemaran keluarga kami, kerana rancangan televisyen di Malaysia, memang tidak banyak yang boleh mendatangkan ilmu dan menjana minda masyarakat. Berbanding rancangan tv di Malaysia, amat banyak rancangan yang diimport dari luar. Kalau tidak pun rancangan tv di Malaysia memang sarat dengan rancangan untuk melahirkan artis segera. Juga kebanyakan rancangan kurang dapat membina jati diri.

Tidak rugi kami menonton tv cerita dokumentari tentang NASA yang telah dialihsuarakan ke bahasa Jepun. Tapi yang amat mengesankan ialah rumusan daripada filem itu. Ditonjolkan pula JASA dengan panjang lebar sehingga akhirnya yang tinggal dalam memori penonton ialah kehebatan JASA, kehebatan angkasawan Jepun dan kehebatan kajian yang dilakukan di negeri Jepun itu. Menurut angah itu memang biasa, dia pernah menonton satu lagi rancangan tentang kehebatan empire Rom dan piramid. Akhir sekali yang disimpulkan ialah kehebatan Raja Jepun sejak berabad lamanya. Kehebatan maharaja Jepun menjadi salah satu faktor kemajuan dan kekuatan negara Jepun hingga ke hari ini.

Petang pula kami disajikan satu cerita benar dokumentari tentang seorang remaja wanita mengalami sejenis penyakit yang dikenali sebagai bolemia. Seorang remaja perempuan enggan makan kerana takut dia menjadi gemuk. Jika terlebih makan dia akan muntahkan semua makanan yang dimakannya. Kisah ini dilakonkan semula dengan cukup dramatis. Akhirnya amalan tidak sihat itu telah membawa maut yang sangat tragis bagi seorang remaja di sebuah negara maju. Ini fenomenon remaja Jepun yang sangat beauty concious. Ini kesan buruk kepada kemajuan yang tidak berasaskan kepercayaan kepada Tuhan. Bukan kes ini saja yang menjadi masalah kepada emosi remaja di sana, tapi banyak lagi. Antaranya remaja Jepun tidak tahan dengan kegagalan – kegagalan membuatkan mereka sangat kecewa sehingga sanggup membunuh diri. Ini juga penyakit sosial yang melanda remaja mereka. Syukur kita tidak sampai ke tahap itu, kerana remaja kita masih lagi bepegang kepada ajaran agama dalam kehidupan.

No comments:

Post a Comment