Thursday, February 3, 2011

SEKOLAH ELOK ANAK PANDAI 1


Semasa mula menjadi Pengetua di sebuah sekolah tidak ternama di AS, ada kawan bertanya sanggupkah aku bertugas di sekolah itu? Aku jadi bingung terus bertanya kenapa. Tanpa segan silu dia menjawab - tak la sekolah tu kan budak-budaknya jahat, cik gu pun teruk. Aku terdiam, kerana sebagai penjawat awam aku tiada pilihan, selain berpegang kepada slogan saya yang menurut perintah.

Masa berlalu sangat pantas, selepas setahun dua sekolah itu mendapat persepsi baru. Seorang teman memberi pandangan, dah ok dah sekolah tu no, ada budak dia dapat straight A's. Semua orang tumpang gembira, cik gu pun semua turut bangga, tak sangka ada juga budak boleh dapat 8A dalam PMR, walau pun mereka masuk tingkatan 1 dengan 2A saja paling baik.

Tapi lepas sebulan naik tingkatan 4, datanglah sibapa mengisi surat tukar ke sekolah yang dikatakan elit, kerana terasa anaknya sudah pandai dan tak layak lagi duduk di sekolah tidak ternama. Puas dipujuk, bapa dan anak bagi tau, sekolah elit dah bagi lampu hijau untuk dia berpindah ke sana. Aku termenung seketika..... mudahnya manusia lupa, masa UPSR dia cuma dapat 2A saja, dia telah dibimbing, diasuh, dan diajar di sekolah yang tidak elit inilah, sehingga dia berjaya capai 8A dalam PMR. Kalau ikut logik dia tidak bolehlah dapat 8A kerana sekolah ni dikatakan teruk. Fikir-fikirkanlah.


No comments:

Post a Comment