Thursday, February 3, 2011

SECOND HONEYMOON


Selepas balik dari KL menghantar Hayyan dan Angah, ditemani Adik untuk membantu Angah yang masih dalam pantang lagi, rumah terasa kosong, dan suasana terasa sangat sunyi . Tiada lagi hiruk pikok adik dan angah bercerita, tiada lagi jerit tangis Hayyan minta susu, atau minta disalin lampin, atau tersangat mengantuk minta ditidurkan. Semuanya tiada lagi kini.

Segalanya terasa amat kosong, segalanya menjadi amat tidak bermaya, sudah hilang serinya. Ini masalah besar, perlu diselesaikan segera supaya tidak memudaratkan. Bermulalah kembali kehidupan kami yang asal buat kali keduanya, seperti pasangan baru berkahwin. Makan berdua, jalan berdua, shopping berdua, balik rumah berdua, pergi surau berdua, pergi mesjid berdua.

Awalnya kami sudah terpaksa menjalani kehidupan berhoneymoon seperti ini. Sedar tidak sedar, semua cahaya mata kami, yang menghiasi kehidupan kami, yang mewarnai kehidupan dan membahagiakan kami, sudah besar, dan sudah mempunyai kehidupan sendiri. Angah sudah berkeluarga, sudah pasti dia akan sibuk dengan keluarga yang baru dibinanya. Tambah lagi dia baru posting kerja yang baru dan hidup berjauhan dari suaminya, sudah pasti, kuranglah masanya, dan tentulah kesuntukan masa.

Along walaupun masih belum kahwin tapi menjadi houseman di hospital amat sibuk dan tidak cukup masa. Tambhan lagi kerja call alternate day di ward bersalin menjadikan dia sangat kesuntukan masa. Alang sedang berjuang untuk exam tahun 4 Medicine, memang tak terkatakan lagi sibuknya. Nanti kalau sudah jadi doktor akan jadi sesibuk along juga. Tambah-tambah lagi kalau mereka berkeluarga, dalam zaman serba mencabar ini memang tak terdaya nak dibayangkan.

Adik memang tiada pilihan, dia terpaksa berkorban untuk menjaga Angah sementara belum habis pantang. Bagusnya adik dia memang selalu berkorban. Kalau tidak, mesti tidak sesunyi ini di rumah yang sebesar ini. Sementara adik masih belum balik terpaksalah aku berhoneymoon dengan papa dulu. Tapi kalau adik balik pun tak lama lagi bila adik dapat keputusan SPM dan dapat melanjutkan pelajaran, honeymoon lagilah kami. Once the cycle starts it will never end. The second honeymoon will go on until the day ends, and we are not around any more

No comments:

Post a Comment