Wednesday, November 6, 2019

SELESAILAH SUDAH




Ya Allah Ya Rahman Ya Rahiimm. Wahai Tuhan yang maha menatap, maha melihat, dan maha lembut penglihatanNya. Sesungguhnya Ya Allah Engkau maha pengasih lagi mengasihani  lagi maha mengurus segalanya. Ini yang tak terucapkan olehku, 
 jua semua makhlukMu yang lainnya. 

Ya Allah aku amat bersyukur kepadaMu. Pertama Engkau kurniakan kepadaKu anak-anak sebagai penyeri dan penghibur dunia rumah tangga kami. Anak-anak yang Engkau takdirkan semunya diberi kesihatan, kecerdasan dan Engkau aturkan menjadi terhindar daripada sebarang marabahaya dan fitnah dunia. Apa lagi yang dapat dikatakan selain mengucap syukur alhamdulillah atas segala nikmat yang tidak terhingga banyaknya.

Ya Allah mengenang masa kecil mereka, Engkau maha mengaturkan. Segalanya terpimpin olehMu dengan baik sehingga mereka membesar dengan sempurna. Engkau maha pelindung, Ya Allah, Engkau lindungi mereka daripada segala yang tidak baik. Semuanya Engkau bentengkan dengan rahmat dan kasih sayangMu. Kawan-kawan mereka Engkau temukan dengan orang baik-baik belaka. Perjalanan kehidupan seharian Engkau letakkan di bawah lindungan taufik dan hidayahMu setiap saat dan ketika. Engkau tidak pernah biarkan Aku membuat sebarang keputusan dan pilihan melainkan Engkau yang menyediakan pilihan yang terbaik untuk mereka dari segenap segi pengajian, sehinggalah Engkau kurniakan pekerjaan yang terbaik untuk mereka seadanya. Ya Allah aku ini manusia kerdil, bukan siapa-siapa. 


Waktu itu dengan segala kejahilan dan kedhaifan, aku hanya mampu berdoa seadanya. Tapi Engkau telah sediakan segala jalannya. Engkau takdirkan Along menjalani kehidupan pengajiannya jauh di perantauan. Engkau lakarkan suka duka hidupnya, kami pun Engkau takdirkan turut merasai susah senangnya. Namun aku amat bersyukur, Ya Allah, Engkau berikan akhiran yang baik sudahnya, Engkau anugerahkan kejayaan untuknya. Alhamdulillaaah. Alhamdulillaaah. Mudah-mudahan Engkau terus bimbing dia  menjadi Doktor yang memberi manafaat kepada agamaMu ya Allah. Mudah-mudahan dia menjadi saham akhirat untuk kami. Ya Allah takdirkan dia supaya dapat terus membekalkan pahala sepanjang hayatnya, kepada kami  selepas kami pulang ke pangkuan Mu nanti, Aamiin Ya Allah. Istajib doa ana ya Allah.

Usaha ku tidak seberapa, tapi nikmatMu Ya Allah sungguh tidak terkata banyaknya. Kemudiannya Engkau hantarkan Angah jauh ke negara matahari terbit pula. Alhamdulillah syukur yang tidak terhingga. TakdirMu berbeza-beza kerana Engkau maha mengetahui apa yang Engkau ciptakan. Pejam celik pejam celik angah tamat pengajian dua tahun di Politeknik, kemudian belajar pula 3 tahun di universiti. Perjalanan kehidupan angah juga penuh dengan cabaran-cabaran dan liku-liku yang Allah aturkan. Allah maha menetukan, akhirnya Allah tempatkan dia di KKM menjadi Jurutera. Alhamdulillah syukur ya Allah. Ya Allah tolong tunjukkan jalan lurus untuk angah, lindungi dia daripada sebarang fitnah, supaya dia dapat memberi manfaat kepada agamaMu ya Allah. Ya Allah jadikan dia juga saham aku  dan suamiku di akhirat nanti. Amiin ya Allah istajib doa ana ya Allah.

 Ya Allah sesungguhnya terlalu banyak nikmat Kau berikan kepada ku. Aku ini manusia yang zalim Ya Allah, kasihani aku ya Allah. Ampuni aku ya Allah. Walaupun Engkau tahu tahu akan kelemahanku, Engkau tahu akan segala kekuranganku namun nikmatMu Engkau berikan juga, tak pernah putus-putus, tak pernah sedikit pun kurang, subhanallah maha suci Allah, alhamdulillah. Engkau maha tahu hatiku ya Allah, sebab itu barangkali Engkau takdirkan alang belajar di UKM. Sekurang-kurangnya ada yang dapat menyerikan hidupku sekeluarga di sini. Belajar di KL taklah kami kehilangan anak yang sangat jauh di mata, dirindui setiap masa dan ketika. Bila rindu melanda dapat saja kami berjumpa, bersua muka dan bermanja-manja. Alhamdulillah aturan Allah itu indah, sungguh indah, sungguh halus aturanNya. Hanya kita saja yang kurang syukurnya. Dia pun Engkau takdirkan yang terbaik, akhirnya menjadi Doktor. Engkau tahu hati ku, Engkau tahu kesunyian ku, Engkau hadiahkan aku takdir yang sungguh indah. Engkau hadiahkan alang bekerja di Alor Setar. Maka cerialah hidup kami sekejap dengan kehadiran anak di rumah, dihiasi hilai tawa dan dan senda gurau. Semoga dia juga Engkau bimbing menjadi doktor yang menaburkan jasa bakti kepada agamaMu. Bimbing dia juga ya Allah, supaya menjadi saham kami di akhirat nanti insyaAllah, istajib doa ana ya Allah. Subha nallah maha suci Allah.


Ya Allah nikmat apa lagi yang boleh aku dustakan. Sungguh tidak dapat dihitung banyaknya nikmatmu. Adik juga Allah aturkan takdirnya sungguh cantik. Belajar di UiTM Sungai Buluh. Bila cuti balik rumah, tidaklah kami sunyi sangat. Ada anak masih berada di rumah walaupun cuma waktu cuti, menjadikan kami tidak terlalu sunyi. Tanpa kami sedar adik juga Allah aturkan menjadi Doktor bekerja di Alor Setar. Syukur alhamdulillah, Ya Allah bimbinglah adik supaya menjadi doktor yang berjasa kepada agamaMu. Jadikan dia anak yang  soleh, nanti menyediakan pahala untuk kami di sana insyaAllah. Engkau maha pengasih lagi maha penyayang. Engkau tahu yang jelas dan yang tersembunyi. Begitulah Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang mengaturkan segala perjalanan hidup ku anak beranak. 


Ya Allah, Engkau maha mengetahui isi hati Ku. Engkau jodohkan anak-anak ku tepat pada masanya. Engkau temukan mereka dengan keluarga baik-baik. Semuanya Kau kurniakan dengan sungguh halus tadbiranMu, dan dalam aturan serta barokah Mu jua adanya.  Jodoh pertemuan hidup dan mati semuanya dalam qadha dan qadarMu tentunya. Satu lepas satu Engkau hantarkan orang baru menjadi keluarga sebagai anak menantu, yang telah Engkau tuliskan takdirnya  untuk kami melaluinya. Engkau kurniakan satu lepas satu cucu-cucu yang terus memeriahkan hidup kami di hujung usia ini. Segalanya adalah kurniaanMu yang tidak terkata banyaknya. Syukur alhamdulillah ya Allah yang maha pengasih. Ya Allah aku pohon ya Allah jadikan zuriat keturukan ku menjadi orang-orang soleh yang membawa manafaat kepada hidup dan mati ku, isyaAllah aamiin ya Allah.


Ya Allah Engkau maha pengasih, Engkau maha penyayang, engkau maha pemurah, Engkau maha pemberi, Engkau maha menentukan. Engkau berikan kepada kami semua yang manusia inginkan: anak, kesihatan, kecantikan, kebahagiaan, kekayaan, kejayaan, pangkat, kedudukan, penghormatan, kaum keluarga, kelapangan masa, jiran, sahabat handai dan bermacam-macam lagi yang tak tersebutkan. Engkau  maha mengetahui ya Allah, Engkau tutup segala kelemahan kami ya Allah. Ya Allah di hujung usia ini kiranya Engkau takdirkan kepada kami segala-galanya, kami saja manusia yang zalim, ampuni kami ya Allah, bimbing kami ya Allah. Ya Allah akhiri hidup kami dengan kesudahan yang baik ya Allah, bukan dengan kesudahan yang buruk ya Allah. Redhalah ke atas kami ya Allah, Kami hanya inginkan syurgaMu tanpa hisab, istajib doa ana ya Allah.


No comments:

Post a Comment