Monday, October 8, 2012

YANG LAMA ITU BURUK........


Kita orang Melayu, bila ada sesuatu yang lama dikatakan itu benda buruk. Benda buruk biasanya kurang dijaga, kurang diberi perhatian, dan dan dianggap kurang berharga pula. Boleh dikatakan hampir semua benda dalam masyarakat kita menerima nasib yang sama. Sebab itulah jarang orang-orang kita menyimpan benda-benda milik sendiri pun, yang lama kerana barang lama memerlukan penjagaan, dan ramai pula menganggap barang yang  lama akan menyusahkan kita. Barang lama perlu disimpan, dan terkadang memerlukan ruang pula. Bukan barang sahaja tapi bangunan lama juga, dirasakan sebagai membebankan kita, kerana memerlukan belanja yang besar untuk diselenggarera. Sebab itulah banyak bangunan lama kita tidak terjaga dan tidak terpelihara.

City Campus Universiti Liverpool
Berbeza sekali dengan masyarakat di barat, barangan lama akan dijual, paling tidak di pasar lambak "car boot sale" atau dihantar ke "charity shop" untuk dijadikan sumbangan kepada yang memerlukan. Di Jepun pula, barangan lama tidak dibuang, sebaliknya akan di masukkan ke dalam kotak dengan elok-elok dan kemas, kemudian diletakkan di tempat buangan khas dan ditulis "sila ambil" untuk diberikan kepada yang memerlukan secara percuma, misalnya kipas angain, peti sejuk dan lain-lain lagi barang keperluan yang tidak diguna pakai lagi.

Di barat, bangunan lama berusia beratus tahun sekali pun masih tampak cantik, kuat dan unggul. Masih teringat, Banguanan Merah Viktoria di Liverpool yang berusia 120 tahun, masih kekal tersergam, sejak tahun1895 lagi dan kini menjadi mercu tanda kebanggaan Kota Budaya itu. Bangunan itu menjadi sebahagian daripada bangunan utama Universiti Liverpool, yang kini menjadi Galeri dan Museum sejak tahun 2008. Berjalan di hadapan bangunan setua itu, sangat terasa keagongannya, sangat terasa kemegahannya, dan kita rasa sangat kagum kerana ia dijaga dengan sebaiknya sehingga dapat kita nikmati sejarahnya sehingga kini.



No comments:

Post a Comment