Thursday, October 11, 2012

BILA ABAH TIADA........


Baru seminggu tidak sempat aku balik ke kampung menjenguk emak yang dikasihi, hati sudah rasa kurang senang. Masa yang sedikit terpaksa aku agihkan  antara anak cucu dan ibu, Memang aku tunggukan hujung minggu ini untuk pulang, bagi meluangkan sedikit masa bersamanya. Tidak pernah aku abaikan masa untuknya. Dia sudah tua, barang kali tidak lama lagi, dia dapat bersamaku. Masa yang amat berharga bersamanya, memang aku usahakan juga, walau sesibuk mana sekalipun. Paling tidak seminggu sekali, atau jika perlu lebih dari itu, aku tidak peduli, akan aku penuhi.

Emak tidak mahu ke mana-mana, kecuali dengan anak cucu

Walau amat singkat masa kami bersama, makan-makan, bertanya khabar, dan mendengar cerita, tapi ternyata ia amat berharga. Emak kelihatan sungguh ceria, bila kami tiba, tambah lagi kalau ada cucunya, senyum sampai ke telinga. Aku pun sungguh bahagia dapat menyenangkan hatinya, Sejak abah tiada, saban minggu kami menemaninya, menghiburnya, dan memenuhi permintaanya. Semuanya dengan harapan dia akan terus bermaya meneruskan hidup ini dengan ceria.......




No comments:

Post a Comment