Saban tahun pelajar terlibat dengan pelbagai aktiviti kokurikulum, dan pelbagai aktiviti HEM. Penglibatan ini melengkapkan wadah pendidikan, di samping mencapai kecemerlangan dalam akademik, pelajar juga diasuh supaya menjadi insan yang seimbang dari segi rohani, emosi, jasmani dan sosial, seperti yang dihasratkan dalam FPK. Tahun ini seperti beberapa tahun yang lalu, pihak sekolah terus meraikan kecemerlangan pelajar-pelajar dalam kokurikulum dan HEM, juga tidak ketinggalan semua pelajar yang memang terlibat dalam apa jua aktiviti kokurikulum di sekolah. Mereka diraikan dalam satu majlis Hari Anugerah Tokoh Bitara Kokurikulum dan HEM 2012, yang sungguh meriah dan gilang gemilang; sebagai satu acara tahunan yang dinantikan oleh pelajar-pelajar. pelajar yang berjaya diberi anugerah, pelajar yang tidak berjaya diberikan jamuan, tidak ketinggalan guru yang terlibat diraikan dengan anugerah dan jamuan yang istimewa juga.
Hari Anugerah Tokoh Bitara Koko dan HEM bertujuan menghargai dan mengiktiraf sumbangan murid-murid dalam semua aktiviti koko, yang sekaligus menjadi duta keci sekolah dalam bidang kepimpinan, pengurusan dan pembangunan modal insan. Sebenarnya ramai yang kurang mengetahui kepentingan aktiviti koko, kerana umumnya masyarakat terlalu mementingkan kejayaan cemerlang dalam akademik.Pada mata umum, aktiviti koko membuang masa, dan menjadikan pelajar kurang cemerlang, dan pelajar sendiri pun kadang-kadan kurang memberikan tumpuan kerana salah faham dan salah tafsiran, walaupun sudah diberi penjelasan tidak henti-henti oleh guru-guru di sekolah. Masyarakat dan pelajar hanya akan terasa kepentingan yang amat sangat apabila mengisi markah 10% bagi kelayakan untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi Hasrat kerajaan mewajibkan markah 10%, tidak lain untuk pembentukan jati diri, dan sahsiah terpuji demi melahirkan modal insan kelas pertama.
No comments:
Post a Comment