Saturday, October 13, 2012

SEMANGAT YANG KENTAL....


Berada di kuburan abah pagi itu,teringat masa-masa abah masih bersama kami. Dia sangat kuat semangat, selepas dia diserang angin ahmar, dalam masa yang cukup singkat, dia sudah mula menapak, sedikit demi sedikit, sehinggalah dia boleh berjalan seperti sedia kala kembali. Tanpa jemu, tanpa banyak merungut, dia rajin buat senaman, dan rajin pula makan ubat dengan tekun. Tapi sebenarnya ubat yang paling mujarab ialah semangat yang kuat dan kental. Pernah suatu hari dia tanya, 'abah ni makan ubat sampai mati kot?.' Kami angguk dan dia pun nampaknya sangat faham. Jadi selepas itu bila ubatnya akan habis dia akan cepat-cepat telefon, minta dibelikan supaya ubatnya tidak putus.

Walaupun sudah boleh berjalan, tapi  kehidupan harian abah,  rutinnya  masih belum kembali  seperti normal. Dia masih belum bawa kereta, dan masih belum ke mesjid lagi. Suatu hari kami minta alang bawa abah dan mak jalan-jalan ke negeri Sabah, negeri di bawah bayu. Dia ingin sekali pergi melawat kak cik. Katanya kalau kak cik sudah habis belajar di Sabah, tentu susah nak melawat Sabah lagi, kerana tak ada orang di sana. Selepas seminggu abah balik dari Sabah, dia kelihatan sangat gembira, dia seolah-olah sudah kembali sihat. Hari pertama tiba di rumah dia terus bawa kereta pergi ke mesjid. Selepas itu dia kelihatan menjalani kehidupan seperti biasa kembali.

Memang betul kata papa, ubat yang palaing mujarab untuk kembali sihat ialah semangat. Selepas boleh melancong dia rasa dia sudah benar-benar sihat. Maka hiduplah dia seperti biasa, bawa kereta sendiri, hari-hari siap pergi ke mesjid, hari-hari jalan pagi-pagi dan buat apa saja yang dia rasa mampu, kerana semangatnya sudah mengatakan dia boleh.....

No comments:

Post a Comment