Monday, October 15, 2012

BERMULANYA SEBUAH KEHIDUPAN



Di rumah pengantin perempuan
Hari yang ditetapkan untuk majlis perkahwinan sudah hampir, tapi aku masih belum boleh menempah kad kahwin lagi, sebab pengantin lelaki masih  belum dapat cuti, bos belum luluskan.Untuk mengambil cuti, walaupun cuti kahwin, mereka terpaksa atur jadual betul-betul kerana doktor bertugas waktu itu hanya dua tiga orang sahaja. Tambah-tambah lagi dalam bulan Disember bukan saja ramai orang kahwin tapi juga, ramai orang bersalin.Jadi sibuklah kerja doktor di unit bius, dan wad bersalin.

Sambut menantu
Selepas cuti diluluskan, lebih kurang sebulan, berlangsunglah majlis perkahwinan dengan meriahnya. Tapi sebaik-baik saja habis cuti yang singkat itu, masuk kerja, terus kerja malam. Tinggallah aku seorang di rumah sejak dari pagi, hingga ke malamnya, keesokannya sehinggalah ke petang pula, barulah dapat berjumpa kembali. Tiba saja di rumah kadang-kadang tidak sempat mandi, mata sudah terpejam lena, tak dapat ditahan lagi. Makan malam pun entah ke mana.  Begitulah pengalaman di awal kehidupan berumah tanggga di sisi seorang yang bernama doktor.

Majlis akad nikah
Kini along pun serupa juga, ambil cuti dua hari untuk nikah dan resepsi rumah pengantin perempuan, kemudian kerja balik dua tiga hari, lepas tu cuti tiga hari lagi untuk resepsi di rumah kami. Lepas kenduri terus kerja balik, bermulalah rutin kerja untuk pengantin yang baru memulakan kehidupan berkeluarga. Begitulah seorang doktor memulakan kehidupan barunya, masih tetap sibuk walaupun di hari-hari perkahwinan sendiri. Semoga pengorbanan ini mendapat ganjaran yang sewajarnya dari Allah swt. insy Allah.......

No comments:

Post a Comment