Saturday, May 5, 2018

DAY I - DAY 2 (1) 12-13 APRIL: KUALA LUMPUR - ISTANBUL - TIRANA (ALBANIA)


12 APRIL 2018 -  KHAMIS
KUALA LUMPUR - ISTANBUL - TIRANA  ALBANIA

Lama sudah terlintas di hati ingin menjejaki negeri-negeri di Balkan. Akhir-akhir ini ramai orang suka berkunjung ke sana. Kadang-kadang tertanya-tertanya juga kenapa? Banyak sebabnya negeri Balkan ini  menjadi destinasi yang semakin popular kini. Pertama  di situ cuaca dan orangnya mempunyai banyak persamaan dengan negara-negara lain di Eropah. Untuk melancong ke Eropah kosnya lebih mahal, jadi untuk merasai suasana percutian seperti di Eropah, negeri-negeri Balkan adalah pilihan yang  amat menarik. 

Di situ dapat kita alami suasana empat musim, terutamuanya musim sejuk dengan saljinya dan musim bunga yang menjadi kegilaan pelancong. Kedua rupa paras penduduknya  menyerupai orang Eropah, berkulit putih, dan  bermata biru atau choklat. Selain itu tempat-tempat pelancongannya cantik-cantik, bersih dan berlainan daripada tempat-tempat menarik di negara-negara rantau ini. Akhir sekali sudah tentulah budaya dan sejarah di sana juga menjadi suatu tarikan kepada kita di Malaysia ini kerana, terdapatnya tinggalan-tinggalan sejarah keagungan Islam  yang pernah bertapak di sana. 

Bergambar kenangan selepas disambut Pemandu Pelancong
Oleh itu kami membuat keputusan mengukuti agensi pelancongan FLYWORLD  bersama 33 orang peserta lain, diketuai oleh Puan Zaharah (KK), untuk meninjau-ninjau negeri Balkan pada 12-04-18 hingga 23-04-18, sebagai destinasi pilihan kami. 

Perjalanan kami bermula dengan lancar menaiki penerbangan Turkish Airlines. Kami selamat tiba di Istanbul 8 jam selepas itu, kemudian bertukar kapal terbang ke Albania melalui Gate 321, jam 7.30 pagi waktu Istanbul, dan akhirnya selamat sampai di Tirana Airport  sejam kemudiannya pada jam 7.30 pagi waktu Albania (lewat sejam dari Istanbul). Lebih kurang jam 9.30 pagi semua urusan bagasi dan Imegresen selesai dan kami disambut oleh Pemandu Pelancong (PP) Mr Lierti Zackary, (barangkali namanya berasal perkataan Arab Lil Ardhi Zakaria). Dan pemandu bas kami Mr Berto, yang akan membawa kami memulakan pengembaraan menaiki bas selama 10 hari sepanjang lawatan di negara Balkan ini. 

Bersedia memulakan pengembaraan selama 10 hari dengan bas
PP Mr Lierti mengedarkan minuman
Seterusnya perjalanan ke bandar Tirana ibu negeri Albania cuma dalam masa lebih kurang sejam sahaja. Dalam masa singkat itu diberitakan bahawa penduduk Albania berjumlah lebih kurang 3 juta orang sahaja dan 1 juta orang tinggal di bandar Tirana. Dapat dilihat lambang dua kepala helang merupakan simbol Albania. Pendudduknya rencam pegangan agama, 60% Islam, 30% Catholic dan 10% Syiah. Mata wangnya  pula 1 Euro = 130 Leke. Di kiri kanan jalan dapat dilihat banyak kawasan pertanian yang sedang dibajak dan ada kawasan yang telah ditaman dengan pokok-pokok bawang yang menghijau luas terbentang kerana Albania adalh negara pertanian. Memasuki bandar Tirana didapati ramai orang menghabiskan masa minum-minum kopi, tak kira tua atau muda. Menurut Lier orang Albania malas bekerja sebab itu kedai kopi penuh sesak. Ramai juga orang yang berjalan-jalan dan bersembang-sembang menikmati dingin pagi di awal musim bunga itu. Di Albania kadar penganggurannya tinggi iaitu 22%.


Tanah baru dibajak untuk bercucuk tanam
Penduduk Tirana bersantai menikmati udara nyaman di pagi hari
Melihat keadaan bandar Tirana, kelihatannya mereka baru mula berkembang menapak memulakan kemajuan selepas membentuk kerajaan sendiri dalam tahun 1990an apabila bebas daripada pegangan komunis. Kami melalui pusat bandar, ditunjukkan kepada kami Sports Pallace, House of Leave (Parliment), Pasaraya terbesar The Ring, Rogner Hotel iaitu satu-satunya hotel milik peribadi atau orang perseorangan selepas bebas komunis.
Bergambar kenangan di depan Thereza Square

Kami turun melawat  di Theressa Square. Di situ terdapat Opera House, yang besar tapi malangnya orang Alnania kurang meminati pertunjukan. Di situ ada University of Beautiful Arts, yang menawarkan kursus mata pelajaran Ballet, Drama dan Music. Selain itu terdapat University of Mathermatics dan University of Epoka iaitu sebuah universiti Cawangan Negara Turki. 

Kelihatan di belakang jalan masuk ke Theresaa Square
Kemudian kami ke Scanderbag Square, suatu kawasan yang luas di tengah-tengah bandar Tirana, yang kononnya dibina sebagai mengabadikan jasa "wira" orang keturunan Albania yang telah membebaskan Albania dari Tentera Othmanaiah.

No comments:

Post a Comment