Tuesday, March 13, 2018

ANUGERAH YANG PALING INDAH




Hari raya aidilfitri 2017


Di saat ini usiaku sudah menjagkau lebih 60 tahun. Aku sudah bersara. Semuaanak-anak kesayangku sudah tamat belajar. Aku amat bersyukur setinggi syukur padaMu ya Allah ya Arhamarraahimiin. Syukur yang teramat sangat, maha suci Allah yang menentukan segalanya, yang melakarkan takdir dengan sesempurnanya, dan menjadikan kita manusia terus mengembara di bumi Allah yang tercinta ini, dalam perjalanan menuju kehidupan sebenarnya nanti. Bagaimana mungkin aku tidak memanjatkan kesyukuran setinggi kesyukuran. Jika direnung perjalanan hidup ini, Allah telah mengaturkan dengan penuh rahmatNya, dengan penuh belas  dan  kasihanNya, juga dengan rahimNya. Merenung kehidupan yang telah kulalui, bermula sejak dari awal permulaan berumah tangga, kemudian dikurniai anak, seterusnya membesarkan mereka, menyekolahkan pula, dan seterusnya mengahwinkan mereka, sehingga mereka telah memiliki keluarga mereka sendiri pula.


Allahurobbi..... Alangkah jauh kurasakan perjalanan hidup yang amat indah kurniaanMu kepadaku. Walaupun begitu amat pantas kurasakan masa berlalu. Sedar-sedar semua anak-anak yang kukasihi sudah tamat belajar. Mereka sudah berjaya dalam pelajaran mereka, alhamdulillah. Mereka telah berjaya menjawat jawatan tinggi, alhamdulillah. Dan mereka telah menikmati bahagia berumah tangga, alhamdulillah. Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahiim, Engkau berilah mereka kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Engkau jadikan mereka anak-anak yang soleh, anak-anak yang dapat memberi manfaat kepada hidupku dan matiku. Begitulah juga ya Allah, jadikanlah anak cucu zuriat keturunanKu juga orang-orang yang soleh. Jadikan mereka orang-orang yang rajin sembahyang, sangat patuh dan mencintai agamaMu,  serta mencintai ilmu, dan terdiri daripada orang-orang yang boleh memberi ilmu yang bermanfaat sebagai jihad ke jalanMu. 


Ya Allah aku mohon kepadaMu ya Allah, semoga anak-anakku semuanya dipermudahkan segala usrusan mereka, ditingkatkan darjat mereka setinggi darjat, dan ditingkatkan iman mereka setinggi-tinggi iman. Semoga mereka menjadi sentiasa kasih dan sayang kepada kami ya Allah, sewaktu hidup kami dan lebih-lebih lagi sewaktu mati kami ya Allah. Ya Allah aku serahkan anak-anakku yang amat kukasihi ini kepadaMU Ya Allah kerana Engkaulah saja sebaik-baik penjaga, dan sebaik-baik pemberi rahmat. Tiada tempat lain dapat ku serahkan mereka, melainkan hanya kepadaMu ya Allah, Ya Arhamarrahimiin.





No comments:

Post a Comment