Thursday, May 31, 2018

DAY 4 (1) 15 APRIL: OHRID - SKOPJE - PRIZREN

15 APRIL 2018 - AHAD
OHRID - SKOPJE (MECEDONIA) - PRIZREN (KOSOVO)

Pagi di Ohrid Mecedonia, yang semakin ke utara Albanaia, sungguh nyaman, lebih nyaman rasanya daripada Berat. Kami solat subuh di ruang legar hadapan Lobby yang agak luas dan selesa di Hotel Flaminggo. Selepas solat kami exercise untuk menguatkan lutut sebagai persediaan supaya terus kuat berjalan hari ini.

Salji masih ada..
Sarapan kami di Flamingo, disajikan pelbagai jenis roti, pelbagai jenis cheese, salad dan buah-buahan ala kadarnya. Itu pun sudah cukup kenyang, dan rasanya dapat bertahan hingga ke tengah hari. Tepat jam 8.00 pagi, kami siap siaga untuk meneruskan  perjalanan ke Skopje (disebut Skopie). Mr Berto    dengan senyum lebar memulakan  perjalanan, Dua hari bersamanya dia memang seorang pemandu yang professional, memadu dengan sabar, tekun dan cermat. Alhamdulillah kami dikurniakan seorang pilot yang membawa kami sepanjang hari dengan sungguh tenang walaupun perjalanannya beratus kilometer sepanjang hari. Setia menemani kami Mr Liere dan Zehra pula bertugas di Mecedonia dengan pelbagai informasi di Skopje nanti.
Perjalanan ke Skopje ibu negeri Mecedonia melalui kawasan berbukit bukau. Pemandangan yang indah ciptaan Tuhan di sepanjang perjalanan 3 jam itu  sungguh mengasyikkan. Di kiri kanan jalan, ladang-ladang padi, jagung, dan kentang menghijau dibarisi pokok-pokok anggur, kadang-kadang pokok epal dan pokok pine. Ada kawasan yang baru dibajak tanahnya, selepas musim salji yang baru berlalu, dan kawasan lainnya pula tanaman sudah subur tumbuhnya.

Sesekali ladang epal dan plum menghiasi pemandangan dengan bunganya yang putih gebu menyejukkan mata memandang. Sungguh indah lakaran alam anugerah Tuhan kepada makhluk yang amat dicintai, yang sedang menyaksikan kebesaran Ilahi, yang maha agong lagi masa pengasihani. Alhamdulillah maha suci Allah, yang telah mentakdirkan kami dapat bermusafir dengan izinNya jua. Sesekali di kejauhan kelihatan sayup-sayup banjaran gunung yang puncaknya masih diliputi salji. Tak hairanlah pagi itu sungguh sejuk dan nyaman dapat kami rasakan.

Singgah di pertengahan jalan
Di pinggir bandar Skopje
Alhamdulillah, lebih kurang jam 11 pagi kami tiba di Skopje, bandar kelahiran Alexader The Great. Bandar seluas 25 hingga 35 kilometer persegi itu penduduknya lebih kurang 2 juta orang sahaja, dan masyarakatnya terdiri daripada campuran masyarakat penganut agama Christian Orthdoks berasal dari Albania, orang-orang Gipsee beragama Islam dan orang Serbs beragama Christian Protestant.

Mecedonia  dipisahkan kepada dua bahagian oleh Sungai Valdar, sungai terbesar di sana. Negera ini adalah negeri pertanian, tanahnya agak subur, jadi sumber  pendapatannya  banyak  dari hasil  pertanian seperti   padi, jagung, ubi kentang, buah epal, dan buah anggur serta ternakan lembu dan kambing yang menghasilkan susu dan makanan lainnya.  Pendapatan dari hasil industri tidak begitu banyak, contohnya  seperti kilang arak dan choclat sahaja dan gaji pekerja di kilang juga agak murah. Walau bagaimanapun Mecedonia kaya dengan  bahan galian seperti emas, tembaga dan batu permata rubi merah yang kebanyakannya dieksport.
Membelakangi Masjid Mustaffa Pasha
Lawatan kami yang pertama ialah berkunjung ke Masjid Mustaffa Pasha. Indah tersergam masjid yang terletak di atas bukit ini, sayangnya kami tidak dapat solat di dalamnya kerana masih dalam proses pengubahsuaian. Usaha penambahbaikan ini dijalankan secara kerjasama dengan kerajaan Turki. Melihat dari seni bina dan reka bentuk binaan zaman Othmaniah yang masih kekal di mesjid  ini, tergambar zaman keagungan Islam suatu masa dahulu, yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun.  Sekararang Masjid Mustaffa Pasha merupakan  sebahagian daripada kompleks dalam Kota Othmaniah, di samping 3 buah universiti yang ada di situ. Di situ diberikan pendidikan percuma walaupun kepada pelajar-pelajar bukan Islam. Kagum ada sedih pun ada, begitulah ketentuan Tuhan, jika agama tidak dipelihara maka musibahnya akan ditanggung oleh semua.

Skopje Old Town
Berkumpul untuk ke Skopje New Town

Kemudian kami berjalan ke bandar Skopje Old Town. Di situ terdapat lebih kurang 200 buah kedai seperti bazaar yang menjual pelbagai jenis hasil kraftangan dan cenderamata. Di sepanjang bazaar itu ramai penduduknya Islam, boleh dikatakan hampir semua yang diberi salam menjawab salam kami dengan sempurna, sungguh terharu kami melihat saudara-saudara seagama berlainan rupa dan berlainan bangsa dipertemukan untuk sama-sama dapat merasakan kebesaran Allah yang Maha Kuasa. Di situ kami masih dapat merasakan kuatnya syiar Islam yang masih menjadi amalan masyarakat setempat. Alhamdulillah.
Memasuki  Skopje New Town
Di jambatan Sungai Valdar untuk ke bandar baru
Permulaan cerita Alexander
Kemudian kami bergerak ke bandar baru Skopje. Dapat dilihat bagaimana Mecedonia pandai menggunakan unsur tempatan untuk menarik minat pelancong. Bandar Skopje dipenuhi patung-
patung yang dibina khusus sebagai hiasan dan menjadi daya  tarikan pelancong, semuanya berkaitan dengan Alexader The Great. Sayup mata memandang binaan patung-patung yang tersergam itu menghiasi keseluruhan bandar dan menjadi mercu tanda untuk dilawati pelancong-pelancong. Sungguh kreatif dan strategik perancangan yang dibuat pihak berkuasa bandar itu, barangkali perancangan  sebeginilah yang perlu dibuat di Malaysia, agar dapat menentukan aspek-aspek yang boleh ditambah sebagai produk pelancongan.

Akhir sekali kami berjalan untuk makan tengah hari di sebuah restoran tempatan. Nampaknya bandar baru Skopje ini tarikannya hanyalah unsur budaya yang berasaskan patung-patung menceritakan tentang Alexander The Great sahaja. Legenda itu menjadi unsur bahan pelancongan yang dinikmati oleh pengunjung.  Tengah hari itu, setibanya di restoran, menunya sama juga sup sayur dan roti, ikan dan nasi, serta baklava lagi. Untuk mengumpul tenaga, kami terpaksa juga makan bagi meneruskan perjalanan ke Prizren Kosovo yang masih jauh, insya Allah.