Monday, May 7, 2018

DAY 2: (3) BERAT ALBANIA

13 APRIL - JUMAAT
ISTANBUL  - TIRANA - BERAT ALBANIA

Menara Mesjid Rajadari jauh
Petugas Mesjid melayan  kami
Kami tiba di Berat Albania lebih kurang jam 3.30 petang, disambut oleh Mr Elton Pemandu Pelancong yang akan melayan kami di Berat. Menurut Elton Berat adalah sebuah pekan yang mempunyai banyak mesjid dan gereja. Kami terus ke King mosque untuk sembahyang jamak Zohor dan Asar. Sesuai dengan namanya ia tersergam indah tapi sudah agak usang cat dan peralatan di dalamnya. Kami dibantu oleh dua orang petugas mesjid sepasang suami isteri yang tekun menjaga mesjid itu.

Ruang legar depad mesjid untuk sebarang akativiti
Selesai solat kami dibawa untuk melihat-lihat sekitar bandar lama Berat yang mendapat pengiktirafan UNESCO sebagai satu tempat bersejarah. Di  kawasan itu kelihatan  rumah-rumahnya didirikan bertingkat-tingkat di lereng bukit. Sekali pandang memang sesuailah gelaran kawasan itu yang dikenali sebagai "House of Thousand windows". Kami berhenti di kawasan lapang berhadapan sebuah bangunan dikenali sebagai Bachelor's Museum. Kononnya pada zaman dahulu di situlah tempat anak-anak muda berkawal malam menjaga keselamatan kawasan tempat tinggal mereka daripada di ganggu oleh orang jahat.
Salah sebuah kedai bunga berhadapan Pasha Bridge

Elton sedang memberi penerangan di hadapan Jambatan
Dataran di hadapan jambatan bersama pelukis jalanan

Membelakangi "House of Thousand Windows"
Berhampirannya pula adalah mesjid tempat mereka beribadat iaitu "Red Mosque". Kami juga dibawa menikmati pemandangan indah di "Pasha Bridge" tinggalan zaman Uthmaniah, yang menghiasai "Osumi River". Melihat kepada binaannya memang terserlah kegemilangan zaman Uthmaniah di situ kerana seni binanya masih kekal unggul hingga ke hari ini. Biarlah ia menjadi bukti sejarah bahawa suatu masa dahulu Albania pernah berada di bawah naungan kegemilangan Islam.

Kemudian kami menaiki bas untuk melawat ke Kota Berat atau "Berat Castle". Sepanjang perjalanan dalam bas itu kami ditunjukkan kawasan perkuburan di Albania memang unik. Kawasan kubur Orang Islam letaknya bersebelahan jirat orang Kristian. Elton beritahu kami itu adalah antara ciri-ciri toleransi agama orang-orang di Albania. Bas terpaksa berhenti di kaki bukit dan semua kami berjalan naik ke Berat Castle yang diangkat sebagai Onufri's Museum.
Bergambar kenangan di atas Berat Castle
Peta kawasan penempatan di dalam kota
Restoran dalam kota
Di puncak kota
Melihat binaan kota itu dapat dirasakan kehebatan dan keagungan zamannya. Sungguh mengkagumkan. Seni binanya kelihatan teguh dan kekar dan masih unggul sehingga ke hari ini. Di dalam kawasan kota itu masih terdapat rumah-rumah yang masih didiami hingga sekarang. Boleh dikatakan semua kemudahan ada di dalam kawasan kota, seperti kedai runcit, dan restoran. Tapi kini penempatan di situ kurang digemari kerana di tempat yang agak tinggi, agak sukar dan tidak boleh dinaiki kereta ke rumah mereka. Jadi banyak jugalah kelihatan rumah-rumah yang ditinggal kosong tidak berpenghuni lagi.

Berjualan di atas kota
Salah sebuah rumah tinggal
Dalam perjalanan turun dari puncak
Melalui lorong kawasan penempatan
Semasa lawatan, kami terserempak dengan sepasang pengantin baru yang membuat pergambaran outdoor di puncak kota.  Apa lagi kami pun turut serta bergambar kenangan dengan penganti baru itu. Dari puncak kami dapat lihat bandar Berat yang indah, penuh sesak dengan rumah-rumah yang padat. Dapat juga dilihat kawasan pertanian yang luas. Masha Allah pemandangan yang sungguh cantik ciptaanAllah yang maha esa untuk dinikmati oleh makhlukNya

Membelakangi Bandar Berat dari atas kota

Akhirnya selepas lewat petang kami dibawa ke hotel Grand White City untuk berehat bagi mengumpulkan tenaga untuk meneruskan perjalanan keesokan harinya.