Saturday, May 26, 2018

Day 3 (2) OHRID LAKE MECEDONIA

14 APRIL - SABTU
BERAT (ALBANIA) - STRUGA - OHRID MECEDONIA

Pemandangan di Sempadan  Albania Mecedonia
 Kapacah (Kjafasan)
Kami kemudiannya tiba di sempadan Albania,  lebih kurang jam 11.45 pagi. Urusan cop passport keluar dari Albania dan masuk pula ke Mecedonia semuanya selamat. Urusan Imegresen di dua sempadan itu memakan masa lebih daripada sejam kami terpaksa menunggu di dalam bas. Lebih kurang jam 12.30 tengah hari bas kami mula bergerak meninggalkan sempadan menuju ke Ohrid pula.

Melihat pemandangan di Mecedonia, jelas dilihat bentuk mukabumi yang berbeza sedikit dari Albania. Mecedonia kelihatan lebih maju. Jenis tanamannya sudah kelihatan lain. Kadang-kadang sesekali kelihatan pokok-pokok pine tirus memagari dan menghiasi ladang-ladang mereka. Dan lebih banyak pokok plum kelihatan ditanam oleh peladang-peladang yang menghiasai di halaman rumah mereka.

Untuk ke Ohrid kami melalui bandar Struga. Walaupun tidak singgah tapi dapat dilihat bandarnya cantik dan tersusun. Rumah-rumah kediaman nampak cantik tersergam, ada yang tiga tingkat pun. Di kawasan lain ada juga kelihatan kawasan rumah-rumah pangsa. Di  satu kawasan kediaman kami lihat sebuah mesjid yang agak besar dan di sebelahnya pula ada sebuah gereja, dan kubur ada di belakangnya pula. Barangkali kawasan di situ ramai orang Islam. Bandar Struga memang cantik dihiasai sungai dan tasik yang airnya mengalir deras dibarisi gunung yang masih bersalji di puncaknya.. Cuaca yang nyaman dapat kami rasai, kerana dapat dilihat orang ramai berjalan-jalan dan menaiki basikal di situ.  Kami sempat singgah sekejap di sebuah stesen minyak untuk melejangkan otot dan qadha hajat.

Lebih kurang jam 2.00 petang kami selamat tiba di bandar tradisi Ohrid (Ohrid Old Town). Di bandar itu bas tidak boleh masuk, jadi kami berjalan beramai-ramai  ke Restoran untuk menikmati jamuan tengah hari. Sungguh ramai pelawat dan masyarakat tempatan pada waktu tengah hari ini, semuanya berjalan-jalan dengan berbagai-bagai tujuan. Ada yang duduk-duduk sambil menikmati suasana kesibukan kota, ada yang membeli belah dan ramai juga memenuhi restoran-restoran sedang menikmati jamuan atau minum-minum kopi.

Lebih kurang sepuluh minit kami tiba di restoran tempatan disambut mesra oleh petugasnya. Dengan pantas pula selepas kami memenuhi tempat-tempat duduk, makanan pun dihidangkan. Menu kami nasi briyani ayam panggang, salad sayuran dan kentang goreng. Sungguh sedap nasi briyani lauk ayam itu. Tapi tidak seorang pun mampu menghabiskannya kerana setiap orang diberikan setengah ekor ayam panggang.

Berjalan ke jeti
Akhirnya kami bungkus ayam-ayam itu dan disedekahkan kepada asnaf miskin yang mengemis di sekitar bandar pelancongan itu. Dalam diam kami terasa sedih kerana yang miskin dan minta sedekah itu ialah orang Islam. Tidak nampak pula orang lain mengemis-ngemis di bandar itu. Kami juga diperingatkan selain pengemis di situ juga kami mesti berhati-hati dengan penyeluk saku. Alhamdulillah kami diselamatkan Allah dari musibah itu kerana antara kami saling berhati-hati dan berjaga-jaga.

Bergambar kenangan di Jeti sebelum boat-riding
Pemandanga indah tasik
Sebelum berkunjung ke Tasik Ohrid kami solat jamak Asar Zohor di masjid hadapan restoran. Lama juga kami terpaksa menunggu giliran, sebab tempat wudhuk hanya satu dan ruang solat pula sempit. Setelah semua selesai solat kami  berjalan semula ke jeti untuk "boat-riding" di Ohrid Lake. Kami mula menaiki bot jam 3.15 petang dan dijangka akan mengambil masa  45 minit di tasik itu.

Kawasan perumahan tepi tasik
Pemandu pelancong tempatan Zara menunjukkkan kepada kami di atas lereng bukit sebelah kanan  kelihatan tembok besar yang agak panjang sebagai benteng keselamatan penduduk di situ pada zaman silam, masih teguh berdiri hingga ke hari ini. Rumah-rumah kediaman amat mempesonakan dan menghiasi pemandangan tasik yang indah itu di sebelah bawah tembok. Ya Allah sungguh besar ciptaanMu, maha agong  Engkau Ya Allah, menciptakan tempat-tempat indah yang dapat kami terokai dan nikmati sebagai lambang kebesaran dan rahmatMu.  Berada di atas bot sambil menikmati angin yang sepoi-sepoi bahasa dan menikmati pemandangan indah di kiri kanak tasik sungguh mengasyikkan. Alhamdulillah syukur padaMu Ya Allah Engkau telah memilih kami dapat menerokai bumi Balkan yang cantik ciptaanMu ini.

Selepas itu kami diberi sedikit masa dari jam 4.30 hingga 5-30 petang untuk membeli belah di Bandar tradisi Ohrid yang indah. Ramailah yang mengambil kesempatan membeli cenderamata  sebagai kenang-kenangan seperti rantai kunci, magnet peti sejuk dan sebagainya lagi.

Kami diminta berkumpul di dataran berhampiran sebuah pokok tua yang dipercayai berusia  lebih 100 tahun dikenali sebagai old Cinar Tree. Pokok tua itu selalu dipangkas supaya rimbun dan dapat  mengekalkan saiznya supaya dia tidak terlalu tinggi dan besar. Orang barat ni memang pandai mengambil kesempatan. Apa saja yang boleh dijadikan bahan komersial akan diguna pakai. Pokok ini ialah pokok zaitun, dan pokok zaitun memang terkenal tahan lama. Ia sangat tahan walaupun pada masa musim sejuk. Ia akan tumbuh subur semula pada musim bunga dan berbuah pada musim panas. Jadi jika pikok ini diberi penjagaan yang sempurna ia akan hidup sangat lama. Dan itulah yang dilakukan oleh pihak berkuasa bandar Ohrid sebagai tarikan pelancong yang berkunjung ke situ.

Dataran Old Cinar Tree di Bandar Tradisi Ohrid
Selesai membeli belah bila semua telah berkumpul, di Dataran Old Cinar Tree kemudian kami bergerak ke hotel  untuk berehat dan mengumpul tenaga bagi perjalanan seterusnya esok. Pukul 6.00 petang kami check-in di Hotel Flamingo Ohrid. Kami makan malam di situ tapi ramai yang yang tidak termakan sebab kurang sesuai dengan tekak kami. Menunya sepinggan salad kobis kosong, ikan dan nasi - aduh semua kami tidak makan salad yang setimbun itu. Pencuci mulut baklava yang sangat manis itu pun dah tak diterima tekak kami yang dah veteren ini. Aduhai lain padang lain belalang. Kalaulah ada sambal ikan bilis alangkah sedapnya.  Cuma dapa menelan liur saja sebab perjalanan baru bermula. Bersabarlah.