Friday, August 18, 2017

PEMBELAJARAN DI SEKOLAH


Pagi 7 Ogos 2017, bermulalah lembaran baru dalam dunia persekolah Guilia. Rutin pagi: 6.30 pg sarapan, 7.00 pg bertolak ke sekolah, 2.30 ptg balik rumah, dan 3.00 ptg makan tengah hari. Hari selasa dia ada kelas tambahan Kimia dan Hari Rabu ada aktiviti ko-kurikulum. 

Cerita-cerita di sekolah:
  1. Guru Fizik ajar teori tapi tak terang bagaimana sesuatu formula itu terbina, nasib baik dia telah belajar tentang pembentukan atau pembinaan formula.
  2. Mata pelajaran Kimia lebih maju dari di Itali, pembelajaran mencakupi teori, penerangan konsep dan uji kaji. Di sana mereka belajar konsep dan teori saja, ujikaji belum dibuat. 
  3. Mata pelajaran Matematik tiada masalah sebab melalui buku teks dapat dikuti apa yang diajarkan.
  4. Bahasa Melayu dia tidak dapat mengikuti dengan baik kerana suatu subjek baru, dan dirasakan sukar mengkap apa yang diajarkan.
  5. Kawan-kawan tolong sediakan jadual waktu yang cantik dan kemas.  Mereka memberikan juga menu-menu popular di Kedah yang patut dicuba. Pelajar lain di sekolah selalu menegur sapa dengan ramah. Ada yang senyum-senyum seolah-olah nak tanya sesuatu, selepas ditanya mereka terus mengajukan berbagai-bagai soalan.
  6. Pendidikan Moral, cik gu dah selesai ajar semua topik, jadi cik gu temu ramah tentang kehidupannya dengan keluarga angkat terutamanya makanan Melayu.
  7. Hari-hari dia jadi "blacksheep" sebab menjadi "the only white sheep" yang menarik perhatian semua pelajar.
 
Semoga dalam tempoh setahun akan dipermudahkan segala urusan belajar di sini. Ya Allah berilah hidayah dan redhaMu untuk segala yang telah Engkau aturkan untukku dan keluargaku.  Amin.

No comments:

Post a Comment