Tuesday, August 8, 2017

KELUARGA BARU AFS (KEDAH CHAPTER)



KRONOLOGI HOST FAMILY 
AFS ANTARABUDAYA MALAYSIA KEDAH CHAPTER:

15 JULAI 2017: 
  • 9.30- 12.00 TH - TAKLIMAT AFS ANTARABUDAYA MALAYSIA KEDAH CHAPTER, KEPADA KELUARGA ANGKAT DI PEJABAT  KEBUDAYAAN BELIA DAN SUKAN ALOR SETAR.
29 JULAI 2017: 
  • 1.40 TH -  SAMBUTAN KETIBAAN PELAJAR ANAK ANGKAT (5 ORANG)  DI LAPANGAN TERBANG SULTAN ABDUL HALIM
  • 2.30 PTG - PENYERAHAN ANAK ANGKAT KEPADA KELUARGA ANGKAT DI PEJABAT KEBUDAYAAN BELIA DAN SUKAN ALOR SETAR
  • 3.00 PTG - MAKAN TENGAH HARI, BERSURAI
1 0G0S 2017
  • 2.30 PTG - TAKLIMAT AFS KEPADA JPN KEDAH DAN SEKOLAH TERLIBAT
  • 3.30 PTG - PENYERAHAN PELAJAR KEPADA WAKIL SEKOLAH 
  • 3.45 PTG - Minum petang, dan bersurai
6 OGOS
  • 11.00 PG - TAKLIMAT SEKOLAH KEPADA PELAJAR DAN HOST FAMILY
  • 12.00 TH - PENYERAHAN PELAJAR KEPADA SEKOLAH
  • 12.30 TH - LAWATAN KE KELAS
Barangkali ramai orang kurang tahu tentang AFS. Meninjau sepintas lalu sejarah AFS, sebenarnya ia adalah singkatan daripada American Field Service. Pertubuhan sukarela ini ditubuhkan pada tahun 1914,  semasa Perang Dunia Pertama. Usaha ini dimulakan oleh beberapa orang pemandu ambulans, untuk membantu mangsa-mangsa semasa perang. Akhirnya selepas perang, AFS   berkembang  menjadi sebuah pertubuhan sukarela, yang memberi fokus pengembangan dan perkongsian budaya ke arah kesejahteraan masyarakat pelbagai bangsa di dunia. Malaysia turut menyertai AFS pada tahun 1958, dan pada tahun 1968, ia bertukar nama menjadi AFS Antarabudaya Malaysia (AFSABM).  Cawangan AFSABM setiap negeri pula dikenali sebagai Chapter, contohnya Kedah Chapter.

Sesuai dengan namanya, AFSABM giat melaksanakan aktiviti ke arah penyatuan budaya seperti yang tercatat dalam motonya "connecting lives, sharing cultures". Ini dilaksanakan melalui proram pertukaran pelajar antara negara-negara dari seluruh dunia sebagai peserta, yang kemudiannya ditempatkan bersama keluarga angkat, atau Host FamilyPengalaman peserta hidup bersama keluarga angkat sudah pastilah berlandaskan kepada nilai-nilai dan norma yang baik kedua-dua pihak, seperti maruah diri, ketulusan, toleransi, sensitiviti, dan menghormati perbezaan. Lebih-lebih lagi jika host family beragama Islam, maka dengan cara hidup Islam yang murni, sudah tentulah  akan membawa kepada kesejahteraan pembelajaran cara hidup yang unggul di kalangan anak angkat.

Sebenarnya walaupun ada 3 program yang ditawarkan AFSABM iaitu Program Sekolah dan pembelajaran intensif satu tahun,  6 bulan dan 2 bulan, untuk pelajar berumur antara 15 hingga 18 tahun; Program Kemahiran selama 6 bulan ; dan Program Guru selama setahun, namun program sekolah  1 tahun ini lebih popular. 

Begitulah yang ditakdirkan di Kedah ini terdapat 5 keluarga angkat yang sudi menerima anak angkat tajaan AFSABM untuk program sekolah 1 tahun bermula Julai 2017 - JUN 2018 iaitu;
Dr Ibrahim/Rahinun - Giulia Ferrari (Itali)
En Zabidi                 - Chase (USA)
En Zainin/Zarina      - Emily (USA)
En Lazit/Emiliza       - Stefanie (USA)
Ghazali/Salina         - Arirang (Korea)

Dengan itu pada 29 Julai 2017 bermulalah satu kehidupan baru 5 keluarga angkat di negeri Kedah ini dengan anak-anak angkat yang akan menaja sepenuhnya penginapan, makan minum, persekolahan, pembelajaran Bahasa Melayu dan menjalani kehidupan seperti keluarga. Diharapkan dengan menjalani kehidupan bersama dalam satu keluarga, maka anak-anak angkat akan mendapat satu persepsi baru dan perspektif baru tentang orang Melayu, tentang orang Malaysia dan tentang agama Islam. Diharapkan juga melalui dimensi pandangan yang baru itu akan membawa kepada kefahaman yang lebih sihat di kalangan masyarakat dunia sejagat in syaa Allah. Ya Allah permudahkanlah segala urusan kami, berilah segala kebaikan kepada kami dan redhalah ke atas kami. Aamiin

No comments:

Post a Comment