Sunday, April 5, 2015

HADIAH UNTUK YANG DIKASIHI



Semua anak cucu anugerah Allah yang mewarnai kehudupan
Sudah lama tidak menulis jadi terpanggil untuk mencurah idea lagi. Ingin sekali menyampaikan sesuatu yang telah diberikan oleh seseorang untuk amalan. Ini dirasakan amat perlu untuk bukan saja rakan taulan, dan sanak sausara, tapi yang paling penting untuk diamalkan, anak-anak dan semua yang disayangi. Apa yang ingin dikongsikan sebagai hadiah ialah kepentingan amalan zikir untuk kebaikan hidup di dunia dan akhirat.

Nabi pernah bersabda dalam suatu hadis Qudsi, Allah Taala berfirman:
"Wahai anak-anak Adam, (sebutkan) zikirkan Aku selepas solat subuh dan selepas solat asar barang sekejap, maka aku cukupkan engkau apa yang ada di antara dua waktu tersebut, maka apabila naik matahari solatlah dhuha sebanyak lapan rakaat."

Hayyan Naoki dan Hannah Naome yang lincah
Sesungguhnya memang banyak kebaikan amalan zikir yang dijanjikan Allah yang maha pengasih kepada kita. Tapi ramai kita yang tidak faham, mengambil mudah tentang zikir yang merupakan sebahagian amalan sunat memuliakan Allah. Zikir antaranya boleh menenangkan hati, menjadikan hati sentiasa terbuka, mendapat rahmat Allah, dikasihi Allah dan memelihara daripada api neraka.

Jadi marilah kita setiap hari mengamalkan zikir  seperti yang di bawah:
1. Istighfar 100 kali
2. Salawat Nabi 100 kali
3. Lailaa haillallaah 100 kali
4. Subha nallah wabihamdihii, subha nallah hal aziim 100 kali
5. Laa haulawala quwwa tailla billa hil'aliyil 'aziim 100 kali
6. Subha nallah, walham dulillah, walaaila haillallah
Hadeeja Naema yang montel
    Allahu akbar 100 x
7. Hasbiallaahu waniaqmal wakil laailahaillaahu 
    'alaihi tawakkaltu wahuwa robbul 'arsyil 'aziim 100 x

Ali AlFarinn yang ceria
Mudah-mudahan dengan sedikit hadiah ini akan memberi manfaat kepada anak-anak yang amat kucintai. Jika nanti aku tiada lagi, buat anak-anak yang kusayangi, diharapkan akan menjadi kenang-kenangan, diharapkan akan menjadi amalan bekalan hidup yang mewarnai kehidupan sebagai insan beriman di samping amalan wajib yang lain. Jika sekarang ini masih amat sibuk sekalipun diharap akan  adalah masa untuk diluangkan setiap hari, bagi membasahkan bibir dengan zikirullah. Insya Allah, sesungguhnya Allah maha pengasih  lagi maha penyayang, menyediakan manfaatNya kepada kita.


No comments:

Post a Comment