Tuesday, April 7, 2015

SAYA UZUR


 Suatu hari mengunjungi mesjid untuk solat zohor, menjadikan aku bingung, terharu, kesal, tak puas hati dan sedih. Barangkali banyak lagi perasaan lain yang tak terungkapkan berkaitan insiden yang terjadi hari itu. Sebaik tiba di ruang solat sudah ada empat remaja perempuan muda belia dan cantik-cantik belaka. Seorang sedang baring, tiga orang lagi, sedang kelihatan berehat, walaupun azan zohor sedang dilaungkan. Tiada kelihatan tanda-tanda ada persediaan untuk bersolat. Selepas solat sunat, dengan senyum aku mengajak mereka solat zohor berjemaah. Dengan senyum juga mereka menjawab uzur tak boleh sembahyang. Allahu robbi ....Aku terkedu mendengar jawapan orang muda yang  terpelajar dan berjawatan baik pula. Lantas dengan senyum juga aku memberitahu mereka, orang uzur haram masuk ke mesjid, berdosa. Kemudian aku terus menunaikan tanggung jawabku.


Persoalannya di sini, kita amat bangga dan patut mengucapkan setinggi tahniah, kepada pihak jawatan kuasa mesjid yang telah menaik taraf mesjid menjadikannya selesa, untuk jemaah menunaikan tanggung jawab kepada Alllah. Mesjid bukan saja luas tapi siap dengan alat penghawa dingin lagi. Malangnya ada yang tidak bertanggung jawab menjadikan mesjid yang dingin selesa itu, tempat persinggahan rehat waktu tengah hari, tanpa mengira halal haramnya lagi.  Analoginya, tidakkah mereka berasa berdosa berada di rumah Allah, memasuki rumah Allah dengan keadaan diri mereka uzur? Kalau dengan Allah yang maha mengetahui, mereka sanggup melakukan kekufuran di rumahNya, sudah tentu  tidak ada sebarang rasa takut untuk berbuat dosa di mana saja. Itulah fenomena zaman sekarang, manusia sudah tidak takut berbuat dosa, terang dan nyata, kufur dengan perintah Allah. Masya Allah...
Persoalannya lagi adakah memang betul-betul mereka itu uzur tidak boleh solat? Adakah mereka betul-betul sanggup berada di rumh Allah dalam keadaan mereka tidak suci? Kalau betul-betul, pun mereka memang berdosa melanggar hukum Allah swt. Bagaimana pula kalau tidak betul?  Barangkali mereka tidak uzur, tapi mereka tidak tahu solat atau tidak mahu solat. Oleh itu untuk mengelak disuruh solat mereka mengatakan mereka uzur. Ini kerana mereka cuba menyelamatkan diri daripada disuruh bersolat. Kemungkinan ini boleh terjadi, kerana sesudah selesai solat aku dapati mereka sudah meninggalkan ruang mesjid.

Persolan seterusnya, jika tiada siapa jemaah wanita bersolat, dan tiada siapa mengegur perbuatan mereka itu, bagaimanakah dapat kita membendung aktiviti tidak sihat ini daripada berlaku?. Bagaimana boleh kita mengelakkannya daripada terus menjadi fenomena yang tidak sihat? Sama-samalah kita fikirkan. Sama-samalah kita memantau anak-anak kita dan orang-orang sekeliling kita.


No comments:

Post a Comment