Monday, April 20, 2015

HATI EMAS


BUKU SOAL HATI
TULISAN PAHROL MOHAMAD JUOI
BAB 1 - HATI EMAS

Hati manusia sesungguhnya, bersifat bolak balik kerana ditarik antara ilham malaikat dengan tiupan syaitan laknatullah. Namun hati yang baik, atau hati yang sejahtera atau hati emas iaitu qalbu salim, boleh dicapai melalui perjuangan jihad menentang diri sendiri. Sebenarnya qalbu salim iaitu hati yang tenang, akan sentiasa bahagia menerima ujian Allah dalam bentuk nikmat atau azab; jika ditakdirkan azab mereka bersabar dan redha, jika dilimpahkan nikmat mereka bersyukur setinggi syukur.

Sebenarnya perang dalam diri manusia, ialah melawan godaan syaitan yang memperalatkan dunia dengan pelbagai kebimbangan dan ketakutan seperti kemiskinan, kesakitan, kesusahan dan kerugian, dan meninggalkan sesuatu yang disukai hawa nafsu. Sabda Nabi saw. "Neraka dipagari oleh keseronokan, manakala syurga dipagari dengan kesusahan".

Hati emas ialah hati yang mengenal Allah dengan belajar ilmu agama,  melaksanakan amalan dan suruhanNya sehingga merasai Allah itu ada, maha  mendengar dan maha melihat. Dengan melihat kebesaran Allah akan terhakis sifat mazmumah, dan tertanam sifat mahmudah. Oleh itu mintalah perlindungan daripada Allah untuk mendapatkan hati emas. 

No comments:

Post a Comment