Wednesday, April 29, 2015

SIFAT-SIFAT TERPUJI


Dalam Al-Quran banyak disebutkan sifat-sifat terpuji  yang patut menjadi amalan kita untuk mencari redha Allah. Berikut diturunkan ayat-ayat Al-Quran yang menerangkan sifat-sifat terpuji itu,  agar kita dapat menghayatinya dan seterusnya dapat mengamalkannya:

1. Sifat taat
Surah Muhamad  -  ayat 14
Adakah orang-orang  (yang beriman dan taat)  yang  keadaanya  sentiasa berdasarkan  bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang  engkar - derhaka)  yang telah  diperhiaskan  kepadanya (oleh syaitan) akan  kejahatan amalnya ( sehingga dipandangnya  baik),  dan  yang  telah menurut  hawa nafsunya?  ( sudah tentu tidak sama)!

Surah al-Ahzab - ayat 35 - Sifat taat
Sesungguhnya lelaki / perempuan yang Islam,  yang beriman, yang taat, yang benar,  yang sabar, merendah diri kepada Allah, yang bersedekah,  yang berpuasa, yang memelihara kehormatan, yang menyebut nama Allah banyak- banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.


2, Amanah - Surah Al-Anfal  -  ayat 27
Wahai orang-orang  yang beriman! Janganlah  kamu  mengkhianati  (amanah) Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya).
- mengkhianati  amanah Allah dan  RasulNya ialah dengan  meninggalkan  suruhanNya  dan melanggar laranganNya. Mengkhianati  amanah 'kamu' pula ialah amanah  kepada diri sendiri dan  amanah  orang, sama ada yang berupa harta benda, rahsia, dll.

2. Sambil lewa - Surah Muhamad  - ayat 16
Dan di antara mereka yang hadir di majlismu wahai Muhamad ialah orang yang munafik, yang mendengar ajaranmu dengan sambil lewa, sehingga apabila mereka keluar dari sisimu, berkatalah mereka (secara mengejek- ngejek, kepada orang yang diberi ilmu (dari kalangan sahabat-sahabatmu yang setia): Apa yang dikatakan oleh Muhamad tadi? Mereka (yang munafik) itu ialah orang- orang yang dimeteraikan Allah atas hati mereka, dan itulah org yang menurut hawa nafsunya.

3. Mementingkan diri sendiri - Surah Al -Munafiquun - ayat 9
Wahai orang- orang yang beriman, janganlah kamu dilalaikan dengan (urusan) harta benda kamu dan anak pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan ( ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang - orang yang rugi.
- Oleh kerana tabiat orang-orang munafik yang hanya mementingkan dirinya dan harta bendanya semata-mata, maka dengan ayat ini dan ayat-ayat berikutnya, Allah Taala mengingatkan orang-orang yang beriman supaya jangan berlaku demikian.

Surah At-Taghaabun - ayat 14 - Mementingkan diri
Wahai orang2 yang beriman, sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu. Oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka dan kalau memaafkan dan tidak marahkan mereka serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha pengasihani.
- Kerana ada di antara isteri dan anak-anak menyebabkan suami dan bapa masing-masing terdorong melakukan sesuatu yang dilarang Allah, atau terhalang daripada melakukan sesuatu yang baik atau amalan yang dituntut.

Surah At- Taghaabun - Ayat 15 - Mementingkan diri
Sesungguhnya harta benda kamu dan anak kamu itu hanyalah menjadi ujian,  dan di sisi Allah jualah pahala yang besar.

Sura al-Anfal ayat 28 - Mementingkan diri
Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian,  dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.
- Oleh itu janganlah kamu,  kerana kamu sayangkan harta benda dan kasihkan  anak-pinak lalu kamu terdorong melanggar perintah-perintah Allah, kerana Allah menyediakan pahala yang besar bagi orang-orang yang mematuhi perintah-perintahNya dan mengutamakan keredhaanNya lebih daripada harta benda dan anak-pinak  yang dikasihi.

Al Kahfi ayat 46 - Mementingkan diri sendiri
Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.

4. Berbuat baik - Surah Al Waqiah - ayat  10
Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik- baiknya di akhirat kelak).
- ayat 11  -  mereka itulah orang- orang yang didampingkan di sisi Allah.

Al- Maaidah - ayat  100 - Berbuat baik
Katakanlan wahai muhammad, tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk iru menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.

Surah Yaasin - Ayat 68 - mengharap balasan Allah
Dan hendaklah diingat bahawa sesiapa yang kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kejadiannya (kepada keadaan yang serba lemah;  hakikat ini memang jelas)  maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?


Muda-mudahan dapatlah dimanfaatkan dan menjadi panduan untuk kita mengejar keredhaan Allah untuk kesejahteraan di akhirat nanti, insyaaAllah. Janganlah hendaknya kita tergolong dalam golongan orang yang tidak taat, tidak amanah, mementingkan diri sendiri dan tidak baik pekerti, kerana semua sifat itu akan menjauhkan kita daripada nikmat Allah subhanahu wataala.

No comments:

Post a Comment