Tuesday, April 21, 2015

KAYA HATI KAYA SEJATI



BUKU SOAL HATI
OLEH PAHROL MOHAMAD JUOI
BAB 2 - KAYA HATI KAYA SEJATI

Kaya hati bermaksud, orang yang sentiasa merasa puas, cukup, tenang, lapang dan tenteram dengan apa yang dimiliki, dihadapi dan dialami. Jika ia beroleh nikmat dan kebaikan ia bersyukur, sebaliknya jika beroleh azab dan keburukan ia bersabar. Semunya kerana ia amat yakin akan rahmat  Allah seperti yang termaktub dalam alQuran   dan sunnah Rasul. Orang yang kaya hati mendapat ketenangan dan kebahagiaan dan ia boleh diraih oleh si miskin mahupun si kaya.

Kaya hati boleh dilihat melalui tujuh perkara iaitu, kaya dalaman, kaya kesihatan, kaya perhubungan, kaya legasi, kaya kerjaya, kaya pengalaman dan kaya ekonomi.  Orang yang benar-benar kaya ialah yang mindanya positif, yang  mempunyai kesihatan yang baik, yang perhubungannya baik dengan orang, yang berjasa dan memberikan manfaat walaupun selepas matinya, yang melaksanakan tugas dengan sebaiknya, yang berpengalaman luas dan yang dapat menguruskan kewangan untuk kebaikan dunia dan akhirat.   

Jadi kaya hati ialah hati yang selalu berasa puas, selalu merasa cukup dan bersyukur dengan apa yang ada, sehingga hati jadi tenang tenteram kerana redha dengan segala pemberian Allah yang maha esa. Marilah kita berdoa supayaAllah dorongkan kita agar menjadi  orang yang kaya hati. Amin.

No comments:

Post a Comment